Saariston rengasreitillä Paraisilla kohoaa parhaillaan kaksi komeaa siltaa. Niihin liittyviin väylärakenteisiin käytetään pitkälti yli 400 000 tonnia Ruduksen laatutuotteita.
Väyläviraston mittavassa hankkeessa parannetaan monelle suomalaiselle kesämatkaajalle tuttuja suuria siltoja saariston rengasreitillä. Kokonaisuuteen kuuluu sekä uusien siltojen rakentaminen vanhojen tilalle että tieverkoston parantaminen.
Kirjalansalmen yli valmistuu vinoköysisilta, jonka kokonaispituus on 671 metriä ja pisin jänneväli 265 metriä. Sillan korkeampi pyloni nousee 83 metriin.
Lähikiveä tarkkuustoimituksina
Tutustumme yhteen mittavaan urakkakokonaisuuteen eli Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltoihin liittyvien väylien ja yksityisteiden rakentamiseen.
Tälle hankkeelle Rudus toimittaa yli 400 000 tonnia erilaisia kiviaineksia. Kierrätysbetonista valmistettua Betoroc®-mursketta on toimitettu kesästä 2023 elokuuhun 2024 noin 40 000 tonnia. Myös väylien betoniset melukaiteet, meluseinien pilarianturat sekä sokkelielementit tulevat Rudukselta. Työmaalta on tuotu Rudukselle ylijäämämaita 4000 tonnia.
Kuvassa Kirjalansalmen 671 metriä pitkä vinoköysisilta rakenteilla (oikealla). Sen korkeampi pyloni nousee 83 metriin. Etualalla näkyvät siltaan liittyvän väylän Betoroc®- ja murskekerros.
Yhteistyö Ruduksen kanssa starttasi syksyllä 2022 kilpailutuksen jälkeen.
– Päädyimme Väyläviraston kanssa Rudukseen sekä toimitusvarmuuden että Ruduksen kiviaineksen toimituspaikkojen sijaintien vuoksi, Kreaten väylärakentamisen työpäällikkö Samuel Laitinen sanoo.
Kiviainekset tulevat Ruduksen Paraisten ja Piikkiön toimipisteistä, mistä Kreaten alihankkijana toimivat kuljetusliikkeet noutavat kiviaineksen. Tarvittaessa myös Rudus on toimittanut materiaalia työmaalle.
Koska kyseessä on kymmenien tuhansien tonnien toimitukset, on tärkeää, että oikeaa tavaraa tulee oikeaan paikkaan juuri oikeaan aikaan. Eri tuotteille on arvioitu jo suunnitteluvaiheessa niiden määrät ja ajankohdat, milloin toimituksia tarvitaan. Rudus on taannut koko hankkeen ajan sen, että kaikkia laatuja on ollut varastossa sovitusti saatavilla aina kun sitä on tarvittu.
Kiviaineksen laatuvaatimukset ovat määritelleet sen, mistä sitä on tuotu työmaalle.
– Paraisten kivessä on enemmän kalkkikiveä. Siksi se ei kelpaa lujuudeltaan sitomattomaan kantavaan kerrokseen ja suoraan betonipintoja vastaan. Kovempaa kiviainesta tuoda Piikkiöstä, Kreaten väylärakentamisen vastaava työnjohtaja Miikka Saarni sanoo.
Kuvassa Kreaten väylärakentamisen ammattilaiset: vasemmalla työpäällikkö Samuel Laitinen ja vieressä vastaava työnjohtaja Miikka Saarni.
20 miljoonan euron väyläurakka
Työt alkoivat Paraisilla lokakuussa 2022 kiertoteiden rakentamisella. Uusien väylien ja siltojen rakentamiseen päästiin kesällä 2023. Hessundinsalmen silta tulee valmiiksi vuoden 2025 alkupuolella ja Kirjalansalmen silta kesällä 2026. Niihin liittyvät väylärakenteet valmistuvat samaan tahtiin. Kokonaishankkeen reilusta 100 miljoonasta eurosta väylärakentamisen osuus on noin 20 miljoonaa euroa.
– Yksittäisenä väylähankkeena tämä olisi iso hanke, Saarni toteaa.
Väylien kiviainestoimitukset ovat ajoittuneet vuosittain kevätkesästä syksyyn, jolloin kantavien ja jakavien kerrosten päälle on voitu asfaltoida valmista tien pintaa. Pitkässä hankkeessa kiviaineksia on toimitettu lähinnä vuosien 2023 ja 2024 kesinä.
Kiviaineksia ajetaan työmaalle päivittäin 1000–1500 tonnia. Kun töitä tehdään välillä myös yöaikaan, kiviaineksia ajetaan päivän aikana varastoon.
Kuvassa uusi Hessundinsalmensilta rakenteilla.
Betoroc rocks
Työmaalla on käytetty neitseellisen kiviaineksen rinnalla myös Ruduksen EEJ-luokiteltua (ei enää jätettä) Betoroc-mursketta. Se valmistetaan käytöstä poistetusta purku- ja ylijäämäbetonista murskaamalla. Jätestatuksen poistuttua Betorocia voidaan käyttää monissa maanrakennuskohteissa luonnonkiviaineksen tapaan.
Ruduksen asiantuntija tuli neuvomaan Kreaten työntekijöitä Betorocin hyödyntämiseen sen jälkeen, kun Kreaten ympäristövastuuhenkilö ehdotti kierrätysmateriaalin käyttöä.
– Betorocin käyttö on ollut meille sekä kustannustehokasta että positiivinen ympäristöteko, kun olemme voineet hyödyntää kierrätysmateriaalia neitseellisen kiviaineksen sijaan, Saarni sanoo.
Betoroc-mursketta on helppo käsitellä, sillä se ei pölyä. Betoroc-murske sopii Saarnin mukaan hyvin mataliin penkereisiin ja jakaviin kerroksiin. Sitä ei käytetä lähellä pohjavesialueita.
Kun siirrymme työmaalle tutkimaan kyseistä tieosuutta, näkyy Betorocin rakenne selvästi tien penkassa.
– Tämän penkereen jakava kerros on Betorocia. Sitä on koko 450 metrin matkalla 800 millimetriä paksu kerros. Tien leveys on kaksikymmentä metriä. Betorocia on käytetty tähän kohtaan kaikkiaan noin 16 000 tonnia, Laitinen laskeskelee.
Kuvassa Kirjalansalmensiltatyömaalla väylän eri louhe- ja murskekerrokset. Vaaleanvärinen rakennekerros on Ruduksen Betoroc®-mursketta, joka on kierrätystuote ja valmistetaan käytöstä poistetusta betonista murskaamalla.
Vierailupäivänä Betorocia olevan jakavan kerroksen päällä on parimetrinen mursketta oleva ylipenger. Kun ylipenger on tehnyt tehtävänsä ja penkereen painumat ovat pysähtyneet, ylipenger poistetaan ja murske käytetään tienrakennukseen työmaalla toisessa paikassa.
– Betorocin päälle tulee sitomaton kantava kerros Kam 0–56 millimetrin kiviaineksesta Ruduksen Piikkiön asemalta, Saarni kertoo.
Tutkimuksissa on todettu että ne teiden rakennekerrokset, joissa on Betoroc-mursketta kantavassa tai jakavassa kerroksessa, saavuttavat 13–15 vuoden jälkeen rakentamisesta noin 15–25 prosenttia suuremman kantavuuden kuin tavallisella kiviaineksella rakennetut rakennekerrokset.
Betoroc-murske toimii hiilidioksidinieluna ja se on todennetusti hiilinegatiivinen tuote. Kierrätystuotteilla voidaan korvata ja säästää neitseellisiä luonnonmateriaaleja sekä vähentää materiaalimenekkiä. Betoroc-murskeella voidaan myös saavuttaa kolmanneksen kustannushyöty perinteiseen kiviainekseen verrattuna.
Joustavaa ja välitöntä yhteistyötä
Yhteistyö Ruduksen ja Kreaten välillä perustuu hankkeen alussa tehtyyn sopimukseen, jota sovelletaan työmaan etenemisen tahtiin.
– Kun Ruduksen kanssa on tehty sopimus, me annamme heille työnumeron, täältä lähtee auto, joka noutaa tavaran, Saarni kuvaa päivittäistä työtä.
Hän on käynyt määrävälein Ruduksen montuilla katsomassa, että kiviaines on sellaista, josta on sovittu. Rudus puolestaan toimittaa joka maanantai raportin, johon on kirjattu kahden edellisviikon aikana toimitettujen kiviainesten laadut, määrät, ajoajat, autojen rekisterinumerot sekä määränpäät.
Kuvassa Hessundinsalmen uusi silta (oikealla) rakenteilla vanhan sillan viereen.
Joskus tulee poikkeustilanteita.
– Kriittisessä työvaiheessa työmaapäällikkömme on suoraan yhteydessä Ruduksen toimipisteeseen ja kysyy, voidaanko kiviainesta hakea vielä illalla varsinaisen sulkemisajan jälkeen. Vain kerran tämä ei onnistunut, Saarni kiittelee Ruduksen joustavuutta.
Yhteistyö on ollut Ruduksen Etelä-Suomen alueen kiviainesten myyntijohtaja Juha Lehdon mukaan helppoa ja toimivaa.
– Työtä on ollut mukavaa tehdä Kreaten ammattilaisten kanssa. Yhteistyötä helpottaa, että olemme toimineet erilaisissa hankkeissa pitkään yhdessä.
Lisätietoja:
Rudus Oy
Juha Lehto, myyntijohtaja, Kiviaines Etelä-Suomi
juha.lehto( at )rudus.fi
020 447 6232