Rudus Oy:n liiketoimintajohtaja Mikko Vasaman mukaan Kehä I Keilaniemi -hanke on näyttänyt toteen, miten oleellista materiaalintoimittajan ja työmaan yhteistyö on mittavassa rakennusprojektissa.
Logistiikan merkitys korostuu ahtaalla työmaalla ja jatkuvan liikenteen puristuksessa.
– Ei auta, vaikka betonitoimitukset lähtevät ajallaan tehtaalta, jos auto ei löydä työmaalla oikeaan paikkaan. Kiitokset SRV:n työnjohdolle siitä, että betoniautojen reitit ovat olleet työmaalla hyvin ohjeistetut. Työmaalla on tilauksiin lisätty esimerkiksi tiedot betoniautojen odotuspaikoista ja betonipumppujen sijainnista, Mikko Vasama sanoo.
Logistiikan suunnittelussa on hyödynnetty myös drone-kuvia ja työmaalla näyttömiehet ovat opastaneet autoja ja pumppuja.
– Valut onkin saatu sujumaan hyvin saumattomasti.
Kuva (yllä): Kehä I Keilaniemi -projektissa Otaniemi–Keilaniemi–Tapiola –alueesta rakennetaan yhteneväistä kaupunkirakennetta. Kehä I:n liikenne siirrettään tunneliin, jonka päälle rakennetaan puisto.
Yhteistyötä on tehty myös laadunvarmistuksessa.
Tehostetun ja ennakoivan laadunvarmistuksen avulla eliminoitiin virheet työmaalla.
Logistiikan merkitys korostuu ahtaalla työmaalla ja jatkuvan liikenteen puristuksessa.
Ruduksen kehittämän BetoPlus-ohjelman avulla laskettiin ennakkoon rakenteiden lämmön- ja lujuudenkehitys eri olosuhteissa ja resepteillä. Reseptit testattiin ennakkoon mahdollisimman kattavasti. Lujuus varmistettiin vielä erikseen käyttämällä useissa valuissa silikaa sementin lisäksi. Silika parantaa myös betonin tiiviyttä.
– Tehostettu laadunvalvonta varmistaa valmisbetonin laadun koko työmaan ajalta. Kattava laadunvalvonta on hyväksi koko alalle, Mikko Vasama toteaa.