Matinkylän Metrokeskus on isojen lukujen ja tiiviin tahdin projekti. Valmisbetonia tarvitaan 33 000 kuutiota. Matinkylän Metrokeskus on uudisrakennus, jossa kauppakeskus Ison Omenan laajennus ja bussiterminaali rakennetaan tulevan metroaseman päälle. Matinkylän asema integroituu tiiviisti maanpäälliseen rakentamiseen. Matinkylä on pääteasema ja sen vuoksi tärkeä liityntäliikenteen keskus, jonka kautta ennustetaan kulkevan yli 30 000 matkustajaa päivittäin.
Iso rakennus, paljon materiaalia
Metrokeskuksen bruttoala ilman vesikattoa on noin 90 000 neliötä, mikä vastaa pinta-alaltaan noin 13 täysmittaista jalkapallokenttää. Betonirakenteita tarvitaan peräti 33 000 kuutiota. Se puolestaan vastaa tilavuudeltaan kuutiota, jonka särmän pituus on noin 32 metriä. Betonit toimittaa Rudus.
Suuria betonivaluja tehtiin 42. Suurimmat yksittäiset valut olivat 1150 neliötä. Noin 700 neliön valuun tarvitaan sadan betoniauton kuormat, jotka kaikki täytyy toimittaa saman päivän aikana. Työmaan logistiikka sujui ilman ongelmia. – Se oli upea suoritus paikallavalun urakoitsijalta, kiitti NCC:n aluejohtaja Jukka Kylliö. Holvien valuista vastasi Etelä-Suomen Imubetonointi Oy. Betonin lisäksi työmaalla tarvitaan harjaterästä noin 3,28 miljoonaa kiloa, jälkijännityskaapelia noin 320 km ja kantavia teräsrunkorakenteita noin 2 600 tonnia.
Omenasta entistä isompi
Matinkylän projektista puhutaan usein vain metron kannalta, mutta kyseessä on samalla Kauppakeskus Iso Omenan laajennus. Koko projektin investointi on 430 miljoonaa euroa. Siitä kauppakeskuksen laajennus on noin 250 miljoonaa, kauppakeskuksen yhteyteen rakennettavat asunnot 30 miljoonaa, bussiterminaali ja liityntäpysäköinti 30 miljoonaa ja Matinkylän asema sekä vastaava rataosuus 120 miljoonaa euroa. Ison Omenan vuokrattava liikepinta-ala lisääntyy noin 35 000 neliötä, jonka jälkeen sitä on yhteensä noin 86 000 neliötä. Liikkeitä tulee lisää 70–80, jonka jälkeen liikkeitä on yhteensä yli 200. Vuonna 2017 Isoon Omenaan odotetaan noin 17 miljoonaa kävijää ja myynnin arvioidaan olevan noin 376 miljoonaa euroa.
Metrokeskuksen tekijät
- Betonin toimittaja: Rudus Oy
- Kauppakeskusyhtiö Citycon Oyj ja rakennusyhtiö NCC Property Development Oy suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä metroaseman maanpäälliset tilat
- Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto HPK Oy
- Rakennesuunnittelu: Sweco Rakennetekniikka Oy