Espoon kaupunkirata parantaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lisäksi Turun suunnan kaukoliikennettä sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikennettä. Rudus toimittaa ratatyömaalle satoja tuhansia tonneja kiviaineksia lähiseudun toimipisteistään.
Väyläviraston Espoon kaupunkirata -hanke Leppävaarasta Kauklahteen on ratarakentamisen suururakka. Hankkeen rakentamisvaihe alkoi pitkän suunnittelun jälkeen tammikuussa 2024 ja jatkuu aina vuoteen 2028. Hankkeen kustannusarvio on noin 330 miljoonaa euroa.
Rata kohentaa valmistuessaan pääkaupunkiseudun ja Turun kaukojunayhteyksiä. Se parantaa myös merkittävästi pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä.
Kokonaisuus on jaettu neljään alueurakkaan sekä erillisiin louhinta-, sähkörata- ja turvalaiteurakoihin. Rudus toimittaa kiviaineksia kolmeen jo aloitettuun alueurakkaan.
Nyt keskitymme ensimmäiseen ja urakkasummaltaan suurimpaan alueurakkaan, joka ulottuu Leppävaarasta Keraan. Tämän lohkon budjetti on noin sata miljoonaa euroa ja se valmistuu vuoden 2027 aikana.
Rakentamista asuinalueiden keskellä
Väyläviraston, ensimmäisen lohkon pääurakoitsija GRK:n ja Ruduksen välinen yhteistyö käynnistyi loppuvuodesta 2023. Sopimus solmittiin helmikuussa ja toimitukset käynnistyivät saman tien.
Ruduksen logistiikka-asiantuntijat kävivät tutustumassa työmaa-alueeseen jo tarjousvaiheessa, koska alueella on ahtaita asuntokatuja, joita pitkin materiaaleja toimitetaan. Poikkeukselliset olosuhteet ovat vaikuttaneet kalustotarpeeseen, ajojärjestelyihin ja kustannuksiin. Kuljetuksiin kuluu enemmän aikaa ja kustannukset nousevat, kun kiviainesta kuljetetaan asuinalueiden läpi työmaalle ja varastointialueille.
– Välivarastointialueiden löytämien oli aluksi vaikeaa tiheästi asutulla alueella, mutta lopulta niitä löytyi, Ruduksen Betoni- ja kivimateriaalit -toimialan logistiikkajohtaja Erkki Haaponiemi kertoo.
Kaikki kiviaines läheltä
Kiviainestoimitukset ovat koostuneet perusmurskeista, eristys- ja välikerrosten erikoistuotteista sekä raidesepelistä.
– Ruduksen kiviainesten laatu on ollut sovitunlainen, GRK:n projektipäällikkö Pasi Samppala sanoo.
Rudus toimittaa osan materiaaleista työmaalle, ja GRK:n logistiikkakumppani noutaa osan. Eri kiviaineksia toimitetaan työmaalle kolmen vuoden aikana satoja tuhansia tonneja.
– Meillä on Etelä-Suomessa laaja monttuverkosto lähellä työmaata. Eri materiaaleja voidaan sen vuoksi toimittaa työmaalle hyvin tiiviillä aikataululla, Ruduksen Etelä-Suomen kiviaineistuotteiden myyntipäällikkö Annamaria Ruuskanen sanoo.
Rakentaminen asuinalueiden keskellä haastaa: poikkeuksellisiin olosuhteisiin liittyen kiviainestoimituksissa on ollut poikkeuksellisen paljon järjestämistä.
Kaikki kiviainekset saadaan alle 50 kilometrin päästä työmaalta. Lähellä olevat kiviaineksen toimituspaikat laskevat materiaalitoimitusten kustannuksia.
Kriittiset ratakatkot
Ratakatkot ovat töiden kriittisimpiä aikoja. Niistä ensimmäinen pidempi katko oli viiden viikon ajanjakso juhannuksesta 2024 alkaen. Ennen sitä ratalinjalla tehtiin melkoisesti valmistelevia töitä, jotta ratakatkoaika voitiin minimoida ja kaikki tarvittavat työt saatiin tehtyä sen aikana. Ratakatkojen aikatauluissa ei ole joustovaraa, vaan töiden on sujuttava.
Rudus valmistautui tuotannossaan ratakatkoaikaan hyvissä ajoin. Se tarkoitti muun muassa murskalaitosten siirtoa, tuotantolaitosten työnjaon justeeraamista, työvuorojen lisäämistä ja tuotannon trimmaamista siihen malliin, että kaikkiin kaupunkiratatyömaan tarpeisiin voitiin vastata. Näillä toimenpiteillä Rudus takasi toimitusvarmuuden ja sen, että työmaalle saatiin toimitettua lyhyessä ajassa oikealla tahdilla suuri määrä kiviaineksia.
Kiviainestoimituksiin on liittynyt Haaponiemen mukaan poikkeuksellisen paljon järjestämistä, koska materiaalimäärät ovat isoja. Aikaikkuna, jolloin kiviainesta on toimitettu, on ollut kapea.
– Selvitimme hyvissä ajoin keväällä, mitä tavaraa ja minne tarvitaan päivätasolla ratakatkojen aikana.
Kaikki kiviainekset alle 50 kilometrin päästä työmaalta.
Kapasiteetti joustaa asiakastarpeen mukaan
Materiaalikuljetuksiin on varattu parikymmentä kasettiyhdistelmää. Niiden liikennöinnin koordinointiin Rudus varasi oman ajojärjestelijän. Hän oli aktiivisesti yhteydessä asiakkaaseen suunnittelun ja ratakatkon aikana. Näin kaluston koordinointi onnistui hienosti oikeisiin kohteisiin tarpeen mukaan.
Tiiviimpinä aikoina Rudus on toimittanut kiviainesta myös viikonloppuisin.
– Montuille on varattu projektin aikana lisää konekapasiteettia murskaukseen ja pyöräkuormaajia kiviaineksen kuormaamiseen. Näin materiaali on liikkunut liukkaasti työmaalle, Haaponiemi sanoo.
Materiaalitoimitusten määriä ja aikatauluja on tarkennettu jatkuvasti työmaan etenemisen mukaan.
– Teemme kiviaineksia varastoon niin, että eri laatuja on saatavilla silloin, kun asiakas niitä tarvitsee, Ruuskanen sanoo.
Mieluisa kumppanuus
Ruduksen ja GRK:n kumppanuus tässä hankkeessa on luontevaa jatkoa pitkälle yhteistyölle. GRK:n henkilöt ovat Ruuskasen mukaan rautaisia ammattilaisia rennolla otteella.
– GRK:laisten kanssa on helppoa toimia. Voin luottaa aina siihen, että he pitävät kiinni siitä, mistä on sovittu, Ruuskanen sanoo.
Tunne on molemminpuolinen.
– Yhteistyö on sujunut Ruduksen kanssa hyvin, GRK:n Samppala sanoo.
Tutustu ratarakentamisen referensseihin:
Lisätietoja:
Rudus Oy
Annamaria Ruuskanen, myyntipäällikkö, Kiviaines Etelä-Suomi
annamaria.ruuskanen( at )rudus.fi
020 447 6114