Tuotteet
Takaisin
Toimitukset
Takaisin: Aineisto
Tietosuoja
Takaisin: Aineisto
Aineisto
Takaisin

Kuopiossa kesällä 2022 alkanut henkilö- ja tavaraliikenteen ratapihojen uudistaminen on mittava urakka. Yksin raiteita uusitaan 6500 metriä ja esteettömiä asemalaitureita 1000 metriä.

Ratapihan riittämättömät raidemäärät ja kunto-ongelmat ovat olleet Väyläviraston mukaan remontin suurimmat syyt. Rakennushankkeen tavoitteena on turvallinen ja viihtyisä asema-alue, junaliikenteen kustannussäästöt sekä liikenteen täsmällisyyden paraneminen.

Rudus toimittaa työmaalle monipuolisesti erilaisia kiviaineksia sekä valmisbetonia ja betonituotteita. Ratarakentamisen tärkein tuote on raidesepeli. Sen lisäksi on toimitettu eristys- ja välikerrosmateriaaleja sekä muita maanrakentamisessa tarvittavia murskeita, sepeleitä ja hiekkoja.


Kuva 20 950x500

Kuva: Projektiin kuuluu muun muassa matkustajaratapihalla vanhan asematunnelin ja välilaiturin katoksen palauttaminen Museoviraston ohjeiden mukaan alkuperäiseen asuunsa. Niiden lisäksi rakennetaan uudet korkeat matkustajalaiturit sekä hissit laiturialueella.


Laadukas raidesepeli Vuorimäen louhokselta

Raidesepeli on laadukasta ja lujaa kiviainesta, jota tuotetaan Ruduksen Vuorimäen kallioalueella Siilinjärvellä. Sepelin laatuvaatimukset ovat hankkeen tilaajan Väyläviraston määrittelemät.
– Kiviaineksen pitää olla koko tuotantoerässä samaa. Kiven lujuusvaatimus on LARB12. Raidesepeli tehdään kalliosta murskaamalla. Sitä ei laatuvaatimusten takia ihan kaikista paikoista saa, Ruduksen kiviainestuotteiden tuotepäällikkö Mikko Soininen sanoo.

Myös eristys- ja välikerroksen materiaalien laatuvaatimukset ovat tiukat.
– Eristys- ja välikerrosmateriaalit tuotetaan Noron toimipisteellämme, Soininen kertoo.

Muita kiviainestuotteita toimitetaan Vuorimäen lisäksi Kuopion kupeesta Hepomäestä.


Kuva 14 950x500
Kuva 13 950x500

Kuvat: Raiderakentamiseen käytettävän kiviaineksen laatuvaatimukset ovat tiukat: Ruduksen raidesepeli on laadukasta ja lujaa kiviainesta, jota tuotetaan Vuorimäen kallioalueella Siilinjärvellä. Lujuuden lisäksi kiviaineksen pitää olla koko tuotantoerässä samaa.


100 000 tonnia kiveä

Kiviainesten toimituksissa on tärkeää, että tuotanto on jatkuvaa ja tuotantopaikassa on riittävän suuri kapasiteetti vastaamaan ison työnmaan tarpeita. Kuopion ratapihalle kiviaineksia toimitetaan neljän vuoden aikana noin 100 000 tonnia eli yli 2 000 kuormaa. Toimituspaikat muuttuvat hieman työn edetessä, mutta ne kaikki sijaitsevat Kuopion ratapihan läheisyydessä.

Raidesepeli on laadukasta ja lujaa kiviainesta. Sitä ei laatuvaatimusten takia kaikista paikoista saa.

Kyseessä on massiivinen kiviainesten vaihtaminen, sillä ratapihan pohjalla ollut vanha maa-aines kuljetetaan työmaalta pois. Sille on jo suunniteltu jatkokäyttöä maanrakentamisessa, ja työmaalta on jo viety melkoisia määriä kiviainesta muun muassa maisemanhoidollisiin täyttöihin. Tavararatapihan alueelta vaihdetut pilaantuneet maat toimitetaan tilaajan eli Väyläviraston osoittamaan paikkaan.

Valintaan vaikutti monta tekijää

Korjausurakan toteuttaja NRC kilpailutti kiviaineksen ja betonit erikseen. Johtopäätös oli, että molempien tuoteryhmien hankinta Rudukselta oli paras valinta sekä hinnallisesti että toimitusehtojen osalta.

Kuva 17 950x500

– Ne, joille lähetämme tarjouspyynnön täyttävät aina laatuvaatimukset. Silloin hinta tulee voimakkaasti valintakriteeriksi.
– Toisaalta muun muassa tukimuurielementtejä ei löydy läheltä ja nopealla toimitusajalla muilta kuin Rudukselta. Se vaikutti myös valintaamme. Betonin osalta tärkeää on se, että toimittajan kapasiteetti riittää. Laadullisesti Ruduksen betoni on aina ollut hyvää, NRC:n projektipäällikkö Timo Pouta sanoo.

Ruduksen kaikki kiviainekset saadaan melko läheltä työmaata, mikä lyhentää toimitusaikoja ja laskee kuljetuskustannuksia.
– Mitä lähempänä louhos on sitä edullisempaa kiviaines on meille, sillä kuljetuskustannusten osuus on iso osa hinnasta, Pouta sanoo.

Aikataulut, laatu ja joustavuus

Rudus on kiinnittänyt tässä hankkeessa erityishuomiota toimitusvarmuuteen, toimitusten täsmällisyyteen ja tasalaatuisuuteen. Soininen painottaa, että kuljetuksissa on tärkeää huomioida ympäristö niin, että ajoreitit ja tavaran purkaminen aiheuttaa lähiseudun ihmisille mahdollisimman vähän häiriötä.

– Tarkennamme suunnitelmia viikoittain. Meille on tärkeää, että tiedämme tuottaa oikea-aikaisesti työmaalla tarvittavaa materiaalia. Takaamme asiakkaallemme sen, että he saavat oikeaa kiviainesta ja voivat luottaa toimitusaikoihin, Soininen kertoo.


Kuva 3 950x500

Kuva: Kiviainestuotteiden lisäksi Rudus on toimittanut työmaalle betonituotteita kuten hulevesikaivot, niihin liittyvät putket, tukimuurielementit sekä valmisbetonit Puijonkadun siltaan ja asematunnelin hissikuiluihin.


NRC arvostaa Ruduksen tarjoamaa sähköistä portaalia.
– Näemme lähes reaaliaikaisesti tavaratoimitusten kiviainestoimitusten laadut, määrät ja ajankohdat. Työkauden alussa olemme aina sopineet tarkemmin aikatauluista ja toimitettavien kiviainesten laadusta, Pouta kertoo.

Vuosi yhteistyötä on vakuuttanut NRC:n siitä, että Rudus oli oikea valinta kiviainesten ja betonituotteiden toimittajaksi.
– Mitään huomautettavaa ei ole ollut. Aikataulut ovat pitäneet. Laatu on ollut sellaista kuin olemme pyytäneet. Kun muutostarpeita toimitusaikoihin on tullut, on niistä sopiminen ollut helppoa, Pouta sanoo.


Lisätietoja:

Rudus Oy

  • Mikko Soininen, tuotepäällikkö, Kiviaines Savo
    mikko.soininen( at )rudus.fi
    puh. 050 568 6011


Kuva 22 950x500

Tavoitteena toimivampi asema

Kuopion ratapihalle pysähtyy vuosittain noin 9 100 junaa. Henkilöliikenteen lisäksi se palvelee muun muassa alueen kierrätysmetallien, raakapuun sekä paikallisen aallotuspahvitehtaan kuljetuksia.

Ratapihan riittämättömät raidemäärät ja kunto-ongelmat ovat olleet Väyläviraston mukaan remontin suurimmat syyt. Matkustajaratapihalla junien seisonta- ja huoltoraidemahdollisuudet olivat riittämättömät. Aseman laiturit eivät täyttäneet esteettömyysvaatimuksia. Myös turvalaitteita ja vaihdejärjestelmiä oli tarve modernisoida.

Rakennushankkeen tavoitteiksi Väylävirasto asetti esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamisen, turvallisuuden ja viihtyisän asema-alueen, junaliikenteen kustannussäästöt sekä liikenteen täsmällisyyden paranemisen.

Ratapihojen ja laiturialueiden lisäksi uusitaan matkustajatunneli sekä ratapihojen turvalaitteet. Alueella korjataan myös Puijonkadun ja Maaherrankadun alikulkusillat.

Projektiin kuuluu monenlaisia ratarakentamiseen taitorakenteita, kun tavararatapihalla uusitaan raiteiden sähköistys ja muutetaan raiteiston geometriaa. Matkustajaratapihalla vanha asematunneli ja välilaiturin katos palautetaan Museoviraston ohjeiden mukaan alkuperäiseen asuunsa. Niiden lisäksi rakennetaan uudet korkeat matkustajalaiturit sekä hissit laiturialueella.

Vuonna 2023 työtä tehtiin pääasiassa henkilöliikenteen ratapihalla ja tänä vuonna on keskitytty tavararatapihalle. Ratapihan lisäksi raiteita uusitaan useamman kymmenen kilometrin matkalta. Hanke valmistuu Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Ruohomäen mukaan marraskuun lopussa 2024.



Jaa somessa