Tuotteet
Takaisin
Toimitukset
Takaisin: Aineisto
Tietosuoja
Takaisin: Aineisto
Aineisto
Takaisin

Mobiilipalvelusta työmaan tehokas, reaaliaikainen apu betonin toimituksiin

Ruduksen kehittämä mobiilipalvelu seuraa betonitilauksia ja -toimituksia reaaliajassa. Sen avulla on helppo varmistaa, että oikea määrä betonia saapuu oikeaan aikaan työmaalle – ilman monia puhelinsoittoja. Rakennusliike Sierak Oy on yksi palvelun käyttäjistä. – Palvelun hyödyt korostuvat varsinkin suuremmissa valuissa, toteaa työmaamestari Juuso Lindroth.

Rudus aloitti MOBILEjobsite-palvelun kehittämisen jo muutamia vuosia sitten. Liikkeelle lähdettiin parilla pilotilla ja nyt Jobsite-palvelusta on tullut jo osa normaalia toimintaa monella työmaalla eri puolilla Suomea.
– Mobiilipalvelun idea lähti siitä, kun Ruduksen omat verkkotoiminnot oli jo saatu hyvään kuntoon ja mietimme, mitä lisäarvoa voimme antaa asiakkaillemme. Reaaliaikainen betonitilausten ja -toimitusten seuranta oli tähän luonnollinen vastaus, kertoo Ruduksen projektijohtaja Mika Moisander.

Rudus mobiilijobsite sovellus

Kuva: Missä kohtaa betonitoimitus on tulossa työmaalle? Reaaliaikaisen tiedon näkee älypuhelimesta Ruduksen kehittämän mobiilipalvelun avulla. MOBIILIjobsite-palvelu on helppokäyttöinen ja Ruduksen asiakkaille maksuton.


– Jobsiten avulla asiakas voi seurata omia valmisbetonin tilauksia ja toimituksia ilman, että täytyy soitella palvelukeskukseen tai betoniasemille. Näin työaikaa säästyy muihin tehtäviin. Ja myös päinvastoin eli jobsite-palvelusta on hyötyä molemmille osapuolille, Moisander toteaa.

Helppo käyttää, paljon tietoa reaaliajassa

Jobsite-palvelu edellyttää käyttäjältään vain ”älylaitteen” eli android- tai iOS-puhelimen tai tabletin. Asiakas toimittaa Rudukselle sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa, jotka viedään Ruduksen järjestelmään. Sen jälkeen asiakas saa käyttäjätunnukset ja linkin, josta voi ladata palvelun yhtä helposti kuin muutkin yleiset apit.
– Palvelun voi ottaa käyttöön heti ilman suuria operaatioita ja koulutuksia. Älylaitteiden käyttöön rutinoitunut käyttäjä tietää latauksen jälkeen heti, mistä on kysymys. Totta kai myös autamme käyttöönotossa ja järjestämme koulutuksia tarvittaessa, Mika Moisander kertoo.

Palvelun voi ottaa käyttöön heti ilman suuria operaatioita ja koulutuksia.

Jobsiten kautta asiakas saa tiedon betonitoimitusten tilasta reaaliaikaisesti, kuten missä autot liikkuvat, onko toimitus lähtenyt tehtaalta, milloin toimitus saapuu työmaalle ja paljonko betonia on jo toimitettu työmaalle jne. Ajantasainen tieto on hyödyllistä työmaan toimintojen suunnittelussa esimerkiksi aikataulujen muuttuessa.
– Jobsite myös lähettää edellisenä päivänä sähköpostiviestin, josta ilmenee mitä betonitoimituksia on seuraavana päivänä tulossa työmaalle. Se toimii hyvänä muistutuksena ja voi näyttää tarpeen mahdollisille muutoksille.
vielä muutoksien tekemisen tarvittaessa toimituksia voi muuttaa helposti, Moisander toteaa.

Montako autoa matkalla?

Rakennusliike Sierak Oy:n erikoisosaamisalueina ovat paikallavalutekniikat ja betonirunkorakenteet. Yksi tämän hetkisistä urakoista on Kauppakeskus Lippulaivan työmaalla Espoossa. Alkuperäiseen urakkaan kuuluivat perustukset ja paikallavalukuilut. Niiden lisäksi on tullut mukaan läntisen metrokuilun paikallavalettavat rakenteet maan tasosta ylöspäin sekä useampia jälkijännitettyjä paikallavaluholveja.
– Tähän mennessä Rudus on toimittanut pelkästään Sierakille betonia noin 45 000 kuutiota. Lisätöiden määrästä riippuen kokonaismäärä tulee olemaan noin 50 000 kuutiota, kertoo Sierakin työnjohtaja Tero Wiirilinna.

Rudus toimitukset lippulaiva 2

Pääsääntöisesti valmisbetonia on toimitettu Sierakille Ruduksen Vanttilan betoniasemalta. Suuremmissa valuissa ovat olleet mukana myös Konalan ja Kivikon asemat.
– Jobsitesta kuulimme ensimmäisen kerran noin kaksi vuotta sitten. Ensimmäiset mietinnät olivat positiiviset, sillä palvelulla voisi rauhoittaa puhelinrallia betoniasemien kanssa, kertoo Sierakin työmaamestari Juuso Lindroth.

Lindrothin mukaan Jobsite-palvelun keskeisiä hyötyjä on, kun näkee reaaliajassa, monta autoa on matkalla ja monta on vielä tulossa.
– Suuremmissa valuissa sovelluksen hyöty korostuu, koska betonointinopeus on huomattavasti tavanomaista valua suurempi, joten pelkästään matkalla olevien autojen määrää sekä toimitettavan betonin kuutiomäärää on helpompi hallita valun aikana. Tällä on hyvä mahdollisuus estää ylimääräisten kuormien tilaaminen työmaalle, Lindroth kertoo.

Tällä on hyvä mahdollisuus estää ylimääräisten kuormien tilaaminen työmaalle.

Kauppakeskus Lippulaivan työmaa sijaitsee keskellä olemassa olevaa kaupunkirakennetta.
– Logistiikan kannalta suurin rajoittava tekijä on ollut hiljaisuuden alkamisajankohta ja sen kesto. Iltakymmenen ja aamuseitsemän välisenä aikana ei saa tehdä meluava aiheuttavaa työtä. Toisin sanoen piha-alueilla ei saa olla minkäänlaista liikennettä tuona aikana. Hiljaisuuden aikarajoja noudattaen on tiettyjen rakenneosien valmistaminen jouduttu siirtämään seuraavalle päivälle. Rudus on hyvin pystynyt vastaamaan tilauksissa toisinaan tapahtuneisiin nopeisiin suunnanmuutoksiin Tero Wiirilinna kertoo.

Rudus toimitukset lippulaiva 7

Puskaradio markkinoi

Mika Moisdanderin mukaan Jobsite-palvelun käyttö on yleistynyt reippaasti varsinkin tänä vuonna, kun poikkeukselliset ajat ovat muutenkin lisänneet verkkopalvelujen käyttöä.
– Tosin olemme myös aktiivisesti kertoneet palvelusta asiakkaillemme. Jobsiten käyttäjät myös kertovat ilahduttavasti kokemuksistaan kollegoilleen muilla työmailla eli niin sanottu puskaradio toimii. Kun palvelu on todettu hyväksi jollakin työmaalla, sen käyttäjä vie sen myös seuraavalle työmaalleen, Mika Moisander toteaa.

Ajantasainen tieto on hyödyllistä työmaan toimintojen suunnittelussa esimerkiksi aikataulujen muuttuessa.

Mikään tietotekninen palvelu ei ole koskaan valmis eli Jobsitekin kehitystyö jatkuu edelleen.
– Jo nyt siihen voi liittää esimerkiksi sähköisiä kuormakirjoja, Moisander sanoo.
Ja lisää vielä tärkeän asian:
– Jobsite-palvelun käyttö on maksutonta Ruduksen asiakkaille.


Näin saat MOBILEJobsiten käyttöösi:

  • Ota yhteyttä alueesi myyntihenkilöön
  • Toimita sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi
  • Saat käyttäjätunnukset sekä apin latauslinkin

  • Yhteystiedot ammattimyynti >

Lisätietoja:

Rudus Oy
Projektijohtaja Mika Moisander
040 830 6430
mika.moisander(at)rudus.fi


Teksti: Leena-Kaisa Simola
Kuva: Olli Urpela


Jaa somessa