Tuotteet
Takaisin
Toimitukset
Takaisin: Aineisto
Tietosuoja
Takaisin: Aineisto
Aineisto
Takaisin

Kauppakeskus Lippulaivasta tuplasti edeltäjäänsä isompi

– Reilu työmaa

Espoonlahdessa vanhan Kauppakeskus Lippulaivan purkaminen ja pop-up-kauppakeskus Pikkulaivan rakentaminen saatiin valmiiksi vuonna 2017. Tilapäinen kauppakeskus palvelee Espoonlahden asukkaita rakentamisen aikana, kunnes uusi kauppakeskus valmistuu.

Uusi Lippulaiva avataan keväällä 2022. Vuokrattava pinta-ala tulee olemaan 44 000 neliömetriä, ja keskukseen tulee noin 80 vähittäismyymälää ja palvelua. Kauppakeskuksessa käy vuosittain arviolta kahdeksan miljoonaa asiakasta.

Rudus toimitukset lippulaiva havainnekuva solmutori

Kuva (yllä): Havainnekuva vuonna 2022 valmistuvasta Lippulaivasta, josta tulee Espoonlahden kaupallinen ja liikenteellinen keskus. 


Rudus toimitukset lippulaiva 4

Kuva (yllä): Kauppakeskus Lippulaivan pinta-ala on noin 135 500 brm2.  Rudus toimittaa työmaalle valmisbetonia yhteensä noin 72 350 kuutiota.


Kauppakeskuksen alle tulee Länsimetron laajennusosan toisen vaiheen asema ja liityntäliikenteen bussiterminaali. Espoonlahden metroasema valmistuu 2023 ja sitä tulee käyttämään päivittäin arviolta 14 000 matkustajaa.

Isollakin työmaalla on helppo toimia, kun yhteisistä pelisäännöistä pidetään kiinni.

Kokoa myös portaissa

Rudus toimittaa Lippulaivan projektiin noin 160 eri kokoista porraselementtiä, joista korkeimmat kuljetettiin työmaalle siltojen alituksia välttäviä reittejä pitkin.
– Metroaseman tiloihin toimitimme suoria portaita, mutta suurin osa eli noin sata porrasta on erikoisportaita ja osa niistä erittäin suurikokoisia, kertoo Rudus Elemento -betoniportaiden myyntipäällikkö Jani Räsänen.

Rudus toimitukset lippulaiva 1

Kuva (yllä): Rudus toimittaa Lippulaivaan yhteensä noin 160 porraselementtiä, joista valtaosa suurkokoisia ja erikoisportaita.


– Porraselementtien teko on hyvin pitkälle käsityötä. Erikoisportaiden kohdalla se vain korostuu, koska muottienkin tekeminen vaatii paljon.
– Lippulaivan edustajat ottivat meihin yhteyttä jo ennen portaiden tarjouspyyntöä. Toimimme konsultteina kertoen, minkälaisia erikoisportaita on tuotannon kannalta mahdollista valmistaa järkevästi ja kustannustehokkaasti, Räsänen kertoo.

Rudus toimitukset lippulaiva 6

Kuva (yllä): Rudus toimittaa Lippulaivaan Rudus Elemento -portaita Nurmijärven ja Suonenjoen betonituotetehtailtaan. 


Lippulaivan portaita valmistetaan Ruduksen Tuusulan ja Suonenjoen betonituotetehtailla. Kesäkuun alussa portaista noin puolet oli toimitettu.
– Tämä on kokonaisuutena iso projekti porrastuotannollemme, ja erittäin hyvin on kaikki sujunut. Kaiken perustana on suunnittelun selkeys sekä tuotannon ja tilaajan kesken sovitut toimitusjärjestelyt.
– Omat suunnittelijamme ovat tehneet kovan työn ja iso kiitos myös tuotannolle: portaita on valmistunut jopa suunniteltua nopeammin.

Kaiken perustana on suunnittelun selkeys sekä tuotannon ja tilaajan kesken sovitut toimitusjärjestelyt.

– Lippulaivan rakennustyömaa on käynnissä koko kesän, mutta meillä menee heinäkuussa tehtaat pariksi viikoksi kiinni ja työntekijät pääsevät lomille. Tarvittavat porraselementit tehdään varastoon eli toimitukset työmaalle pyörii sovitussa aikataulussa koko ajan, Räsänen kertoo.

Reilulla työmaalla yhteiset säännöt

Rudus on toimittanut Lippulaivaan valmisbetonia Sierak Oy:n urakoimiin maanalaisiin rakenteisiin ja porraskuiluihin, nyt jatketaan Skanskan Talonrakennuksen kanssa. Kesäkuun alussa valettiin maanvaraisia lattioita ja runkorakenteita.
– Hyödynnämme koko pääkaupunkiseudun betoniasemien verkostoa. Laajat raaka-aineiden varastot mahdollistavat sen, että valuissa voidaan käyttää sujuvasti eri kiviaineksia ja hyvinkin erikoisia massoja, kertoo tuotantojohtaja Mika Sarkasuo.

Rudus toimitukset lippulaiva 3
Rudus toimitukset lippulaiva 5b

Kuvat (yllä): Lippulaivan työmaalla on paljon erilaisia valuja, joihin tarvitaan perusbetonin lisäksi myös erikoismassoja. Betoniasemien kattava verkosto ja raaka-aineiden varastot takaavat toimitukset tilaajan kanssa sovitulla tavalla.


Valmisbetonia menee laajalti hyvin erilaisiin käyttökohteisiin ja laajoihinkin valuihin.
– Työmaa on hyvin laaja. Ruduksen monipuolinen ja vaativiinkin kohteisiin yltävä pumppukalusto onkin työmaalla käytössä lähes täysimääräisesti.

Rudus toimitukset lippulaiva 2

Kuva (yllä): Ruduksen monipuolisesta ja vaativiinkin kohteisiin riittävästä pumppauskalustosta on hyötyä.


Monta työmaata nähneenä Mika Sarkasuo kuvaa Lippulaivan työmaata ”ihan parhaaksi”.
– Lippulaivassa on kaikilla hyvä henki ja reilu meininki tehdä töitä. Rakennuttaja, urakoitsija ja valvojat ovat kaikki koneita ammattilaisia. Isollakin työmaalla on helppo toimia, kun yhteisistä pelisäännöistä pidetään kiinni.

Laajat raaka-aineiden varastot mahdollistavat sen, että valuissa voidaan käyttää sujuvasti eri kiviaineksia ja hyvinkin erikoisia massoja.

Geoenergiaa ja viherkattoja

Lippulaivasta tulee lähes nollaenergiarakennus, ja se lämmitetään ja jäähdytetään geoenergialla. Kauppakeskukseen rakennetaan Euroopan suurin liikerakennuksen yhteyteen sijoittuva maalämpö- ja viilennysenergiavoimala. Kauppakeskuksen alle on porattu 170 kaivoa, jotka ulottuvat noin 300 metrin syvyyteen. Voimalaitos tuottaa koko kauppakeskuksen vaatiman lämmitys- ja viilennysenergian. Maalämpö- ja viilennyslaitoksen rakentaa ja omistaa energiayhtiö Adven, jolta Lippulaivan omistava Citycon ostaa energian.

Maalämpöratkaisun ansiosta kauppakeskuksen katolle ei tarvitse sijoittaa lauhduttimia, vaan katolle voidaan sijoittaa viherkattoja ja aurinkopaneeleja. Kauppakeskukseen tuleekin yli 3 500 neliömetriä viherkattoa.

Rudus toimitukset lippulaiva 5a

Kuva (yllä): Lippulaivan työmaa sijaitsee Espoonlahdessa keskellä valmista kaupunkirakennetta. Naapurusto on otettava tarkoin huomioon niin työmaalla kuin sen logistiikassakin.


Kauppakeskus Lippulaiva, Espoonlahti

  • Tilaaja: Kiinteistö Oy Lippulaiva c/o Citycon Oyj
  • Päätoteuttaja: Skanska Talonrakennus Oy
  • Urakkasopimuksen arvo: noin 170 miljoonaa euroa
  • Maanalaiset rakenteet ja porraskuilut: Rakennusliike Sierak Oy
  • Teräsrakenteet: JPV-Engineering Oy
  • Pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy
  • Rakennesuunnittelu: Sweco Rakennetekniikka Oy
  • LVIS- ja SPR-suunnittelu: Ramboll Finland Oy
  • Rakennusaika: 1/2019– kevät 2022
  • Pinta-ala: noin 135 500 brm2
  • Vuokrattava tilaa noin 44 000 m2
  • Laajuus: noin 701 800 m3
  • Avataan keväällä 2022
  • Kauppakeskuksen alle tulee Länsimetron laajennusosan toisen vaiheen asema ja liityntäliikenteen bussiterminaali
  • Välittömään läheisyyteen rakennetaan 8 asuinkerrostaloa, yhteensä 450-500 asuntoa, joiden arvioidaan valmistuvan vaiheittain 2022-2024

 

Ruduksen toimitukset

Rudus Elemento -portaat

  • noin 160 erikokoista porraselementtiä, joista valtaosa isokokoisia erikoiselementtejä

Valmisbetoni

  • Skanska Talonrakennus: 45 000 m3
  • Sierak Oy: 23 800 m3
  • JPV-Engineering Oy: 3 550 m3

Kiviainekset

  • tähän mennessä noin 37 000 tn kiviaineksia mm. kauppakeskuksen alapohjan täyttöön

Lisätietoja:

Myyntipäällikkö Jani Räsänen
Betonituotteet, Porraselementit
0400 476 309
jani.rasanen(at)rudus.fi

Tuotantojohtaja Mika Sarkasuo
Betoni, Pääkaupunkiseutu sekä Uusimaa, Lahti ja Kymenlaakso
020 447 4840
mika.sarkasuo(at)rudus.fi


Lue lisää:


Teksti: Leena-Kaisa Simola
Kuvat: Olli Urpela ja Citycon
Lähteet: Citycon Oyj:n ja Skanska Oy:n tiedotteet

 

Jaa somessa