Tullaan tutuksi: betoniautonkuljettaja Jari Suorsa
Hommat hoidetaan turhia porisematta
Jari Suorsa ohjaa varmoin ottein isoa betoniautoa ahtailla työmailla ja Helsingin ruuhkissa. Täydessä lastissaan auto painaa 35 tonnia.
Ruduksen Roihuvuoren betoniasemalla lastataan valmisbetonia autojen kyytiin tasaista tahtia. Jari Suorsa odottelee omaa vuoroaan autossa, jonka ovessa lukee Kuljetus S Suorsa Ky. Kyseessä on Jarin veljen Samuli Suorsan vuonna 2005 Kemiin perustama kuljetusliike. Suorsalla on yhteensä viisi Ruduksen väreihin maalattua betoniautoa sekä yksi ajoneuvoyhdistelmä kiviainesten kuljetuksiin Oulussa, Kemissä ja muualla Pohjois-Suomessa.
– Isällä oli aikoinaan rahtivehkeet ja armeijan jälkeen ajoinkin jonkin aikaa kasettiautoa. Siinä tuli oppirahat maksettua. Sitten lähdin pariksi kymmeneksi vuodeksi komennuksiin maailmalle Ruotsiin, Norjaan ja Belgiaan. Sekatyömies olen ikäni ollut ja sinne mennään, missä töitä on, Jari Suorsa toteaa.
Kuva (yllä): Ison betoniauton ratissa saa olla tarkkana.
Kuljetus S Suorsalle tuli muutama vuosi sitten autopaikka Ouluun.
– Menin hetkeksi auttamaan betoniajoissa Outokummun kaivokselle ja sillä tiellä olen. Pari vuotta ajoin Oulussa.
– Pääkaupunkiseudulla betonikuljetukset lisääntyivät ja kuskia tarvittiin, joten minä siirryin tänne 2,5 vuotta sitten. Nyt meillä on pääkaupunkiseudulla neljä betoniautoa ja viisi kuljettajaa, Jari kertoo.
Rudus huolehtii hyvin myös meidän betonikuskien koulutuksista.
Betonikuskin hommissa rutiineja ei ole
Jari Suorsan mukaan betonikuskin hommissa ei juuri samanlaisia työpäiviä ole.
– Jos on iso valu menossa, työpäivä saattaa alkaa aamulla kello neljä ja kestää iltaan asti. Joskus päivä voi olla yhdeksästä iltapäivällä kolmeen. Tilaajien aikataulujen mukaan mennään.
– Isossa valussa kuljetetaan valmisbetonia koko päivä samalle työmaalle. Jos tehdään pienempiä valuja, voi yhdessä päivässä useitakin osoitetta. Kuorman purun kestokin vaihtelee paljon. Yhteen anturaan auton kuorman voi purkaa kymmenessä minuutissa. Asuinkerrostalon työmaalla kylpyhuoneiden lattioiden valaminen voi kestää kauankin, kun letkua vaihdetaan paikasta toiseen, Jari sanoo.
Kuva (yllä): Kuljetusliike S Suorsa Ky:n betoniautoa lastataan Helsingin Roihuvuoressa. Jari Suorsa lähtee pian viemään valmisbetonia työmaalle.
Betoniasemillakin kuskit saavat joskus odotella tilauksia ja omaa ajovuoroaan.
– Pahimmillaan työpäivä voi olla 13 tuntia, mutta siitä vain kolme tuntia ajoa. Tietysti työpäivän ja ajoajan pituudessa noudatetaan tiukasti työaikalakeja. Mutta se luppoaika on tässä työssä kaikkein raskainta. Silloin kahvia kuluu. Ei ihmistä ole luotu odottelemaan, Jari tuumaa viitaten myös Helsingin ruuhkiin.
– Onneksi meillä kuskeilla on keskenämme hyvä henki ja juttu luistaa. Eräs kuski on jo yli 70-vuotias ja kertoilee meille muille omista kokemuksistaan – aikamoisia vastamäkiäkin on ollut.
Ei työmailla paljon porista, vaan hoidetaan hommat.
Vaatteet ja aatteet
Jari Suorsa on pukeutunut Ruduksen työvaatteisiin ja turvavarusteisiin.
– Kyllä ainakin minä tunnen niin, että työmaalle mennessäni edustan enemmän Rudusta kuin Suorsaa. Yhtenäinen työvarustuskin osoittaa sen – ei me missään verryttelyhousuissa työmaalle mennä.
– Rudus huolehtii hyvin myös meidän betonikuskien koulutuksista. Pari kertaa vuodessa kerrataan työturvallisuutta, ensiapua, liikenneturvaa tai ympäristöasioita. Se on hyvä ja tärkeää, koska koulutustilaisuudet laittavat aina taas miettimään asioita uudemman kerran, Jari toteaa.
Kuva (yllä): Jari Suorsa käyttää Ruduksen varusteita ja Kuljetusliike S Suorsan betoniauto on maalattu Ruduksen väreihin. – Kyllä minä työmaalle mennessäni tunnen edustavani Rudusta, Jari Suorsa sanoo.
Työmaalla betonikuski toimii yhteistyössä lähinnä vastaavanmestarin ja pumppukuskin kanssa.
– Ei työmailla paljon porista, vaan hoidetaan hommat. Vastaavat mestarit kertovat, minne betoni viedään ja pumppukuskien kanssa viestitellään lähinnä äänimerkeillä. Me viemme massoja noin kymmenelle pumppufirmalle, joilla on varmaan sata pumppua pääkaupunkiseudulla. Hyvin ovat pumppukuskit tulleet tutuiksi. Kun näen pumpun, niin tiedän kuka siellä on töissä.
– Isot työmaat voivat kestää vuodenkin ja silloin reitit tulevat tutuiksi. Esimerkiksi Olympiastadionin betonikuljetukset on ohjeistettu antamalla portin numero ja pumppufirman nimi.
Jari Suora itse varmistaa reitin työmaalle.
– Jos vie ensimmäisen kuorman aamulla pimeässä, kannattaa käydä ensin kävellen tarkistamassa reitti työmaan portilta purkupaikalle. Jos aamulla on tullut lunta, täytyy joskus pyytää hiekoitus montulle. Tarkkana pitää olla aina. Työmailla tapahtuu ja yllättäen reitille onkin voinut ilmestyä rautanippuja tai muita esteitä.
Kuva (yllä): – Hyvällä betonikuskilla on palveluasenne kohdallaan ja hän ottaa yhteyttä meihin sekä huomioi työmaan tapahtumat. Keskinäisen kommunikoinnin täytyy sujua, vastaava mestari Jouko Ylenius YIT Rakennus Oy:ltä toteaa.
Robotin kaverina
Jari Suorsa muistelee, minkälaisella autolla kuljettajan hommat aikoinaan aloitti.
– Tuulilasi oli noin metrin leveä ja peilit tärisivät. Nykyisin kaikki on ihan toisin. Nyt käytössäni oleva betoniauto ei ole vain automaatti, vaan sehän on robotti. Itse ei tarvitse muuta kuin painaa kaasua sekä jarrua ja seurata liikennettä, Jari sanoo.
Jari ajama betoniauto painaa 35 tuhatta kiloa täydessä lastissa.
– Uusien painoluokkien betoniautot ovat neljä metriä korkeita eli sen matalammista väylistä ei voi mennä. Pitkillä autoilla on myös pitkät kääntösäteet, Jari sanoo.
Yli vuosi on ajettu ja pakoputki on yhtä kirkas kuin autokaupasta ulos ajattaessa.
Kuljetusliike S Suorsan kalusto on hyvin uutta – kaikki autot ovat alle neljä vuotta vanhoja. Jarinkin käytössä oleva auto on varustettu huipputekniikalla –useammalla kameralla varustetulla turvakamerajärjestelmällä. Järjestelmä parantaa työturvallisuutta ja auttaa kuljettajaa jokapäiväisessä työssä.
– Esimerkiksi oikealle kääntyessä kylkikamera näyttää betoniauton koko kyljen siten, että ihmisiä ei jää pimeään katveeseen. Onnettomuusriski on todella iso, jos auton kuljettaja ei näe kunnolla sivulleen ja suojatielle tulee jalankulkija kännykkä kädessä sekä kuulokkeet päässä.
– Työmaalle mennään melkein aina peruuttamalla ja siinä kameran ohjaus on oleellista. Jos isolla autolla ajaa harhaan, voi loppupäivä kulua virheen korjaamiseen.
– Järjestelmä myös nauhoittaa kaiken. Jos tulee epäselvyyksiä, niin nauhalta voi tarkistaa tapahtumat.
Kuva (yllä): Suorsan autossa on teknistä huippua edustava turvakamerajärjestelmä, joka parantaa työturvallisuutta ja auttaa kuskia hänen työssään. 360-kamerat sekä valvovat, kertovat että tallentavat.
Kuva (yllä): Betoniasemalta saatu rahtikirja kertoo kaiken tarpeellisen: työmaan osoitteen, kuljetusmatkan pituuden, tilatun betonin määrän ja laadun, paljonko on tähän mennessä toimitettu ja vastaavan mestarin yhteystiedon.
Uudet autot ovat myös entistä ympäristöystävällisimpiä. Jarin kuljettama auto täyttää nykyiset E6-päästöarvot.
– Tietysti autojen painon kasvu lisää polttoaineen kulutusta. Nykyisillä painoilla dieselin keskikulutus on 45 litraa satasella, mikä on 20 litraa vähemmän kuin näitä hommia aloittaessani.
– Moottorin tekniikalla on päästöt saatu minimiin. Katsokaa nyt vaikka auton pakoputkea. Yli vuosi on ajettu ja se on yhtä kirkas kuin autokaupasta ulos ajattaessa.
Kuva (yllä): Ruduksen valmisbetonia toimitettiin tällä kertaa As Oy Helsingin Tanhuan työmaalle, jossa oli parhaillaan menossa väestönsuojan valu.
Lisätietoja: