”Venäläinen tori” sai väistyä uuden kauppakeskuksen tieltä, mutta 1870-luvulla rakennetun varaston liuskekivinen julkisivu yhdistettiin moderniin arkkitehtuuriin.
Vanhan kaupungin tuntumassa Tallinnan rautatieaseman vieressä sijaitseva tori Balti Jaama Turg oli alueena muuttunut rähjäiseksi ja maineeltaan turvattomaksi. Alue haluttiin parempaan käyttöön. Viron kansainvälisestikin hyvin tunnettu arkkitehtitoimisto KOKO arhitektid ryhtyi suunnittelemaan kauppa- ja vapaa-ajan keskusta. Vanha tori suljettiin vuoden 2015 lopussa. Uusi kauppakeskus avattiin toukokuun puolessa välissä 2017.
Tontti ja rakennus yhtä isot
Uudesta Balti Jaama Turgista haluttiin nykyaikainen ja monipuolinen kauppa- ja palvelukeskus, jossa on säilytetty myös vanhaa henkeä ja omaleimaista luonnetta. Alueella on vuonna 1870 rakennettu varasto, jonka liuskekiviset julkisivut säilytettiin. Niiden sisään rakennettiin kahteen kerrokseen myymälöitä ja ravintoloita. Pysäköinti oli pakko toteuttaa maanalaisena ratkaisuna, sillä tontilla ei ole muuta tilaa.
– Rakennus itse on tontin kokoinen ja rakennustyömaa oli aivan rautatieaseman sekä raiteiden kyljessä. Yhtään tyhjää tilaa ei siis ollut. Logistiikka oli hankalaa, mutta siitä selvittiin, projektijohtaja Kaarel Oberscneider Mapri Ehitus -rakennusliikkeestä kertoo.
Ruduksella laboratorio ja kalustoa
Ahtaalla tontilla ei ollut tilaa varastoida mitään.
– Kolme torninosturia oli sijoitettu työmaalle siten, että ne ojensivat tavaraa toinen toisillensa, Kaarel Oberscneider kertoo.
– Työmaan sijainti aivan kaupungin keskustassa edellytti, että rakennusmateriaaleja toimitettiin aamulla ennen kahdeksaa ja iltapäivällä kello 16 jälkeen. Työmaalla oli yli sata työmiestä, joiden kaikkien työt piti saada sujumaan aikataulun mukaisesti. Siksi oli oleellista, että pystyimme luottamaan toimittajiin, Oberscneider toteaa.
Hänen mukaansa Tallinnan ympäristössä on useitakin betonitehtaita, joista neljä suurinta käy keskenään kovaa kilpailua.
– Me toimimme lähinnä kahden eri toimittajan kanssa. Ruduksen kanssa on tehty yhteistyötä jo Mapri Ehituksen perustamisesta lähtien eli kuutisen vuotta. Ruduksen yhtenä etuna on oma laboratorio, jossa valvotaan betonin laatua.
– Tällä kertaa haastava logistiikka vaati myös paljon kuljetuskalustoa ja sitä on Ruduksella enemmän kuin muilla, Oberscneider toteaa.
Rudus toimitti työmaalle 11 000 kuutiota betonia. Vaativia paikallavaluja tehtiin muun muassa kellarikerroksen viiden metrin korkuisissa seinissä, kaarevissa pinnoissa sekä pilareissa ja niiden kapiteeleissa. Yksi portaikon seinämä on muodoltaan kärjellään oleva kolmio.
Rakentaminen vilkasta
Virossa rakennetaan nyt vilkkaasti sekä asuntoja, toimistorakennuksia ja ostoskeskuksia. Tallinnaa kiertävä kehätie tuo paljon infrarakentamista.
– Teemme Mapri Ehituksen kanssa paljon yhteistyötä sekä Tallinnassa että Tartossa, Rudus AS:n johtaja Rene Raamat kertoo.
Rudus-konsernilla on ollut tytäryhtiö Virossa parikymmentä vuotta. Rudus AS toimittaa asiakkailleen lähinnä valmisbetonia ja kiviaineksia, työntekijöitä on noin 50.
– Kiviaineksia pitää tuoda Viroon Suomesta, sillä Viron kalkkikivisessä maaperässä ei ole tarpeeksi kovaa kiveä betonin valmistukseenkaan.
– Tällä hetkellä on rakenteilla paljon suuriakin kohteita. Se kertoo siitä, että Virossa ollaan optimistisia ja uskotaan tulevaisuuteen, Rene Raamat sanoo.
Balti Jaama Turg
- Kopli 1, Tallinna
- Rakennuttaja: Astri Property
- Rakennusaika 2014 – kevät 2017
- Pinta-ala: 25 000 m2
- Arkkitehtisuunnittelu: KOKO arhitektid
- Pääurakoitsija: Mapri Ehitus
- Rudus AS toimitti valmisbetonia 11 000 m3
- Kokonaiskustannus noin 24 miljoonaa euroa
Lisätietoja:
Johtaja Rene Raamat
Rudus AS
rene.raamat@rudus.ee