–En myy asiakkaille mitä haluan, vaan mitä asiakas tarvitsee ja itse pyytää, toteaa Elpo-hormielementtien myyntipäällikkö Miika Jormakka. Miika tuntee Elpot kuin omat taskunsa – onhan hän aiemmin toiminut samaisen tuoteryhmän tuotannon ja toisaalla suunnittelun parissa.
Ruduslaiset ovat kokeilunhaluista porukkaa
Miika palasi Rudukselle vuoden 2022 alussa.
–Palasin Rudukselle, koska täällä arvostetaan työntekijää ihan toisella tapaa kuin monessa muussa paikassa. Täällä saa tehdä ja kokea. Jos tulee jokin uusi asia mitä asiakas haluaa, niin me laitamme homman toimimaan. Täällä porukka on kokeilunhaluista, summaa Miika paluun syitä.
Miikan työtehtävät ovat varsin moninaisia ja koostuvat mm. tarjouslaskennasta, tarjousten tekemisestä, myyntineuvotteluista ja muista asiakastapaamisista. Työmaillakin pääsee käymään, ja aina mennään auttamaan asiakkaita, jos eteen tulee haasteita.
–Olen niin kuin veneen keula, joka kulkee aina edellä, naurahtaa Miika.
Kun asioita ratkotaan yhdessä, homma saadaan pelaamaan
Miika arvostaa Ruduksella sitä, että porukka vetää yhtä köyttä ja haluaa saada asiat toimimaan.
–Tosissaan tehdään aina. Meillä ratkotaan asioita porukalla ja siten pysytään samalla kartalla, sanoo Miika.
Miikan mukaan Ruduksella halutaan tehdä asiat hyvin ja kunnolla loppuun asti. Tällainen työtapa sopii Miikalle hyvin, sillä hän kertoo olevansa pohjimmiltaan yrittäjähenkinen.
–Teen kaiken niin priimana kuin vaan pystyn. En jätä asioita puolitiehen. Jos lähdetään tekemään, niin tehdään kunnolla. Jos ei pystytä tekemään kunnolla, niin ollaan mieluummin tekemättä, toteaa Miika.
Miikan mukaan asiakkaan auttaminen on työn parhaita puolia
–Minun kanssani asioidessa saa huonoja vitsejä ja kotkalaisia possoja, myhäilee Miika.
Kotkalainen posso on käytännössä hillomunkki. Miika kertoo auttavansa asiakkaita parhaansa mukaan. Hän muistelee tilannetta jolloin, asiakas kyseli apua asiassa, joka ei suoranaisesti kuulunut omalle alueelle. Ruduksella kuitenkin autetaan asiakasta kokonaisvaltaisesti.
–Pitää löytyä rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta, tiivistää Miika.
Miikan monipuolinen tausta avartaa ja auttaa hahmottamaan asiakkaiden erilaisia tarpeita ja haasteita. Hän kiteyttää työn parhaat puolet onnistumisen tunteisiin.
–Asiakkaiden jeesaaminen on ylivoimaisesti tämän työn parasta antia.
Erityisesti Miikan mieleen on jäänyt tilanne, jossa hän näki suunnitelmissa haasteita ja osasi neuvoa miten asia kannattaisi ratkaista.
–Asiakas kiitteli myöhemmin ja sanoi minun olleen oikeassa. Auttamisesta tuli hyvä ja ylpeä olo, sanoo Miika.
Tärkeintä on, että asiat ratkaistaan aina.
Sopivassa suhteessa vapautta ja vastuuta auttaa onnistumaan
Miikan mukaan Ruduksella tyypillistä on laittaa aina homma pelaamaan.
–Jos jokin asia herättää kysymyksiä niin saman tien selvitellään, toteaa Miika.
Miikan työskentelytyyliä tukee välittävä esihenkilö, joka antaa sopivasti vastuuta ja vapautta toimia. Miikan mukaan ideoita ei ammuta alas, vaan katsotaan yhdessä, miten saadaan jokin asia toimimaan parhaalla tavalla.
–Hyvä fiilis tulee siitä, että esihenkilöni antaa raamit, joiden sisällä voin itse toimia ja tehdä päätöksiä. Tämä on sitä luottamusta, sanoo Miika.
Miika summaa ruduslaista työtapaa sanomalla, että ”tärkeintä on, että asiat ratkaistaan aina.”
Lisää ruduslaisten tarinoita löydät täältä: