– Digitalisaatio tuli perinteiselle viheralallekin
Jyrki Tahvonen, viheralan yrittäjä jo viidennessä polvessa, sanoo pohtineensa, miten paljon puhuttu digitalisaatio tulee vaikuttamaan puutarha-alaan. – Olemme vieneet Viherlandian tuotteita myös sinne, missä ovat asiakkaammekin eli verkkoon – mutta ei se kuitenkaan perinteistä kivijalkakauppaa korvaa.
Kivenpyörittäjäksi valitaan ympäristörakentamisen ammattilaisten joukosta vuosittain henkilö, joka on edistänyt alaa Suomessa.
Jyväskylässä toimiva Viherlandia avasi puutarhakeskuksensa ovet toukokuun alussa myös kuluttaja-asiakkaille jo kello seitsemän eli kahta tuntia entistä aikaisemmin ja palvelee asiakkaitaan koko 3,5 hehtaarin laajuisella alueella iltamyöhään. – Tämä päätös tehtiin jo viime syksynä ennen kuin koronasta tiedettiin vielä mitään. Hyvä niin, sillä riskiryhmään kuuluvat henkilöt haluavat selvästi tulla myös puutarhaostoksille rauhallisempaan aikaan, yrittäjä Jyrki Tahvonen toteaa.
Viherlandian päätös kuvaa hyvin yrityksen asiakaslähtöistä toimintaa. Viherlandia onkin monessa asiassa ollut alan edelläkävijä ja Jyrki Tahvonen omilla toimillaan vienyt koko viheralaa monipuolisesti eteenpäin. Rudus Oy myönsi tämän vuoden Kivenpyörittäjä-palkinnon Jyrki Tahvoselle. Kivenpyörittäjäksi valitaan ympäristörakentamisen ammattilaisten joukosta vuosittain henkilö, joka on edistänyt alaa Suomessa. Palkinto on myönnetty vuosittain vuodesta 2001 alkaen.
VIDEO
Kuva (yllä) : Rudus Oy myönsi tämän vuoden Kivenpyörittäjä -tunnustuksen Viherlandia Oy:n yrittäjä, tuotantopäällikkö Jyrki Tahvoselle (vas). Kivenpyörittäjäksi valitaan ympäristörakentamisen ammattilaisten joukosta vuosittain henkilö, joka on edistänyt alaa Suomessa. Palkinnon ojensivat Ruduksen pihakivien ja maisematuotteiden asiakasryhmäpäällikkö Sami Rajamäki ja maisematuotteiden markkinointipäällikkö Iia Suikki.
Perheyrityksen juuret syvällä
Viherlandian juuret ulottuvat 1800-luvun puoliväliin, jolloin ensimmäinen Tahvosten sukupolvi saapui Jyväsjärven rannalla sijaitsevalle Rauhalahden tilalle. Jyrkin papan, Tahvon, unelma talvipuutarhasta toteutui, kun Viherlandia avasi ovensa 1984. Jyrki Tahvoselle oli aikoinaan itsestään selvyys jatkaa esi-isiensä työtä. – Kun piti yhteishaussa nimetä itselleen kolme mieluisinta opinahjoa, ongelmana oli löytää se kolmas mieleinen puutarha-alan oppilaitos, Jyrki Tahvonen hymyilee.
Meillä on tavoitteena tarjota viheralan laajin valikoima verkossa. Näin Viherlandian brändistä tulee myös vahvasti valtakunnallinen.
Tahvonen valitsi Otavan ja opiskeli puistopuutarhuriksi sekä myöhemmin suunnitteluhortonomiksi. Nyt hän on ollut mukana perheyhtiön toiminnassa 20 vuotta. Tahvonen toimii tuotantopäällikkönä ja yrittäjänä, yrityksellä on ulkopuolinen toimitusjohtaja Erja Pirnes. – Näin minulle jää enemmän aikaa kehittää yrityksen toimintaa ja luoda uutta. Siitä minä pidän. Haluan myös olla mukana arkisessa työssä ja minun vastuullani onkin tuotanto ja ulkomyymälät, Jyrki Tahvonen kertoo.
Kivimaasta asiakkaan haluamia kiviä
Viherlandian yhteydessä toimii Kivimaa, josta on 14 vuodessa kasvanut Suomen toiseksi suurin pihakivien jälleenmyyjä. Jyrki Tahvonen perusti Kivimaan, kun omaan pihaan ei löytynyt toivottuja kiviä. – Jyväskylässä pihakivien saatavuus ja valikoima olivat huonot varsinkin vähittäisasiakkaille. Pihakivet olivat vaikeasti ostettavissa ja valikoima kaikissa rautakaupoissa sama. – Näin päätettiin perustaa myymälä, jossa on useamman kivivalmistajan tuotteita. Jos joltain on tuote loppu, voidaan tarjota vastaava tuote. Laitettiin ikään kuin valmistajat kilpailemaan keskenään ja näin saadaan asiakkaille niitä pihakiviä, joita he haluavat. – Ruduksen pihakivet ja maisematuotteet ovat olleet valikoimissa mukana alusta lähtien. Nyt meillä on neljän betonikivien valmistajan kattava valikoima. Hyvässä yhteishengessä olemme kehittäneet Kivimaan toimintaa ja palvelua. Saamme myös omilta asiakkailtamme kattavaa palautetta, jota käymme sitten eri valmistajien kanssa läpi.
Kuvat (yllä) : Viherlandian yhteydessä toimiva Kivimaa on Suomen toiseksi suurin pihakivien jälleenmyyjä. Jyrki Tahvonen perusti Kivimaan 14 vuotta sitten ja Rudus on ollut kumppanina alusta alkaen.
Tahvosen mukaan Kivimaa on hyvä esimerkki siitä, miten voi syntyä jotain hyvin poikkeuksellista, kun uskoo omaan asiaansa. – Kun alussa puolen hehtaarin myymälässä oli 30 rekallista kiviä eikä yhtään asiakasta, oli pakko onnistua.
Rakennusliikkeet ja muut ammattilaiset ovat volyymiltään Kivimaan suurin asiakaskunta. – Mutta samalla asenteella palvelemme kuluttajatkin eli joustavalla, nopealla ja helpolla asioinnilla.
Verkkoon ensimmäisten joukossa
Viherlandia otti digiaskeleita jo 90-luvulla. – Jyväskylän yliopiston hankkeen myötä Suomeen avattiin viisi verkkokauppaa, jossa Viherlandia oli mukana.
Kuva (yllä) : – Viherlandian verkkokauppa kasvaa voimakkaasti ja verkkokauppa tekee myös brändistämme valtakunnallisen, sanoo Jyrki Tahvonen.
Nyt verkkokauppa on jo ottanut digikolmiloikan ja Viherlandian verkkokauppa on lähtenyt vahvaan kasvuun. Tänä keväänä on ollut hyvä tahti päällä: huhtikuun verkkomyynnin liikevaihto ylitti koko viime vuoden liikevaihdon. – Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina todella paljon. Sekä tietoa että tuotteita haetaan nyt verkosta. Me olemme tehneet pitkään töitä, jotta verkkokauppamme tuote- ja varastotiedot ovat aina ajan tasalla.
Jyrki Tahvosen mukaan Kivimaa on hyvä esimerkki siitä, miten voi syntyä jotain hyvin poikkeuksellista, kun uskoo omaan asiaansa.
Jyrki Tahvonen sanoo yllättyneensä siitä, mitä tuotteita asiakkaat viheralan verkkokaupasta hankkivat. – Oletin, että siemenet olisivat helppoja ja yksinkertaisia tuotteita ostaa verkosta, mutta viime vuonna myytiin todella paljon astiataimia. Erikoisten viherkasvien myynti tänä keväänä ylitti kaikki odotukset. – Meillä on tavoitteena tarjota viheralan laajin valikoima verkossa. Näin Viherlandian brändistä tulee myös vahvasti valtakunnallinen.
Laitettiin ikään kuin valmistajat kilpailemaan keskenään ja näin saadaan asiakkaille niitä pihakiviä, joita he haluavat.
Jyrki Tahvonen korostaa, että hän ei usko pelkkään verkkokaupan voimaan. – Verkkokauppa tukee kivijalkamyymälää, jota ilman ei taas voi olla toimivaa ja monipuolista verkkokauppaa.
Yhteisen tekemisen meininki
Viherlandia on paljon enemmän kuin viher-, taimi- ja kivimyymälä. Se on ollut aina myös suosittu matkailukohde, jossa käy noin 400 000 asiakasta vuosittain. Sesongin aikaan työntekijöitä on yli 50. Viherlandia järjesti viime vuonna asiakkailleen toistakymmentä koulutustapahtumaa, jotka keräsivät melkein aina 70 henkilön tilan lähes täyteen osallistujia.
Kuvat (yllä) : – Kukaan ei valloita maailmaa yksin, vaan yhteistyökumppaneiden kanssa voidaan vaikuttaa asioihin yhdessä. Kivenpyörittäjä-palkintokin on tästä yksi esimerkki, Jyrki Tahvonen toteaa.
Kivi- ja puutarha-alan ammattilaisille on tarjottu myös oma tilaisuus, jossa he ovat päässeet verkostoitumaan keskenään. – Kun opitaan tuntemaan, huomataan ettei ollakaan mörköjä toisillemme ja yhteistyöhön saadaan tekemisen meininki. Kukaan ei valloita maailmaa yksin. Kun arvot kohtaavat, luodaan pohja monialaiselle yhteistyölle, Jyrki Tahvonen sanoo.
Lisätietoja:
Rudus Oy Maisematuotteet Markkinointipäällikkö Iia Suikki 050 340 7478 iia.suikki(at)rudus.fi
Viherlandia Oy Tuotantopäällikkö, yrittäjä Jyrki Tahvonen 010 617 1914 jyrki.tahvonen(at)viherlandia.fiwww.viherlandia.fi
Tutustu:
Teksti: Leena-Kaisa Simola Kuvat: Ari Nurmela