Laitaatsalmen toisen sillan kansi valettiin elokuussa 2018.
– Valu sujui erinomaisesti sekä laadun että turvallisuuden kannalta, sanoo työmaapäällikkö Aki Loikkanen Destia Oy:stä.
Savonlinnassa liikennöidään pian pitkin Suomen suurimpia betonisiltoja. Valtatie 14 -hankkeen yhteydessä Laitaatsalmen vesiväylä muutetaan syväväyläksi, jonka ylittää kaksi kiinteää, 500-metristä siltaa.
Eteläinen silta avattiin liikenteelle viime joulukuussa. Tämän vuoden lopussa valmistuu pohjoinen silta ja sen kansi valettiin elokuun puolessa välissä. Toinen silta on ensimmäistä neljä metriä kapeampi, koska siinä ei ole kevyen liikenteen väylää.
Ensimmäisen sillan kantta valettiin lähes viisi vuorokautta ja valmisbetonia tarvittiin noin 5 000 kuutiota. Rudus vastasi myös toisen sillan kannen valmisbetonin valmistuksesta, kuljetuksesta ja pumppauksesta. Tällä kertaa valu kesti noin 4,5 vuorokautta ja betonia toimitettiin 4 000 kuutiota.
Kuva (yllä): Noin 4,5 vuorokauden valutyön jälkeen muotti on täysi.
(Kuvat: Jukka Koskivirta)
”Tasalaatuisuus oleellista”
Aki Loikkasen mukaan näin isoissa valuissa ennakkosuunnittelu pitää tehdä niin huolella, että suurempia yllätyksiä ei pääse syntymään.
– Toisen sillan valu suunniteltiin sekä toteutettiin samalla tarkkuudella ja ammattitaidolla kuin ensimmäinenkin, koska valun vaativuus ymmärrettiin. Tämän kokoluokan ja tämän tyyppiset valut ovat aina yhtä haastavia.
Kuva (yllä): Laitaatsalmen sillat ovat puoli kilometriä pitkät eli ne ovat Suomen pisimmät betonisillat. Ensimmäinen silta avattiin liikenteelle viime vuoden lopussa, toinen valmistuu tänä vuonna.
Betonin suhteutus oli sama kuin ensimmäiselläkin kerralla. Pakkasenkestävyys oli luokkaa P50 ja lujuusluokka oli c45/55.
– Betonimassan työstettävyys oli huippuluokkaa. Betoni oli riittävän notkeaa tiheän raudoituksen sekaan.
Aki Loikkasen mukaan betonin tasalaatuisuus on erittäin oleellista.
– Silloin ei tarvitse kikkailla työmaalla vaan betonointi voi jatkua tasaisella ja hyvällä tahdilla. Myös ilmamäärien tasaisuus osoittaa betonin toimittajan ammattimaisuutta.
– Ensimmäisen sillan kokemusten myötä mekin osasimme ohjata resurssimme oikein. Valu meni niin hyvin, että se valmistui etuajassa, Ruduksen myyntijohtaja Toni Räisänen sanoo.
Kuva (oik.): Kaikki suunniteltiin hyvin – myös työntekijöiden muonitus.
Ammattitaitoa ja ylpeyttä
Laitaatsalmen siltojen urakoinnissa tuntuu olevan poikkeuksellisen hyvä yhteishenki kaikkien osapuolten kesken.
– Hyvä henki syntyy keskustelemalla avoimesti ja kuuntelemalla sekä positiivisella asenteella. Kun myös puitteet luodaan kuntoon, oikeanlainen yhteishenki syntyy kuin itsestään. Meillä oli sillan valettavalla kannella esimerkiksi oma ravintola.
– Lisäksi kaikkien osapuolten ammattitaidon ja osaamisen ymmärtäminen ja arvostaminen lisää hyvää yhteishenkeä.
Toni Räisänenkin korostaa hyvän yhteistyön merkitystä.
– Yhdessä suunniteltiin ja loistavasti onnistuttiin.
Aki Loikkanen haluaa vielä kiittää kaikkia valuun osallistuneita.
– Kaikki osoittivat suurta ammattitaitoa ja -ylpeyttä.
Vt 14 Laitaatsalmen kohta, Savonlinna
- Kyrönsalmen syväväylä siirretään helpommin navigoitavaan Laitaatsalmeen
- Laitaatsalmen yli kaksi kiinteää maantiesiltaa, eteläinen valmistui 2017 ja pohjoinen 2018
- Molempien pituus 500 m
- Alikulkukorkeus 24,5 m
- Pituuskaltevuus jyrkimmillään 6 %
- Rakennuttaja: Liikennevirasto
- Rakennesuunnittelu: Sweco Finland Oy
- Pääurakoitsija: Destia Oy
- Valmisbetonin toimitus: Rudus Oy – kahteen siltaan yhteensä noin 15 000 m3
- Linkki hankkeen sivuille: Vt 14 Laitaatsalmen kohta, Savonlinna >
Kuva (yllä): Laitaatsalmen toisen sillan kannen valu aloitettiin elokuun puolivälissä.
Lisätietoja:
- Rudus Oy
Myyntijohtaja Toni Räisänen
Valmisbetoni ja Kiviaines, Itä-Suomi
Puh. 020 447 6004
toni.raisanen@rudus.fi