Tuotteet
Takaisin
Toimitukset
Takaisin: Aineisto
Tietosuoja
Takaisin: Aineisto
Aineisto
Takaisin

VR Track kunnosti kaksi osuutta Oulu-Kontiomäki-radalla

Tavaraliikenteelle erittäin tärkeän Oulu-Kontiomäki-radan perusparannus jakaantuu neljälle vuodelle. VR Track Oy vastasi urakoista vuosina 2015 ja 2016, molemmissa oli mukana myös Rudus.


Oulu-Kontiomäki-rataosuuden perusparannus alkoi 2014 ja päättyy tänä vuonna. Hankkeen tilaaja Liikennevirasto on kilpailuttanut joka kesänä tehtävät työt erikseen. VR Track Oy voitti urakkakilpailun sekä 2015 että 2016. VR Track on Suomen suurin radanrakentaja, yksi suurimmista infra-alan rakennusliikkeistä ja suunnittelutoimistoista sekä VR-konsernin suurin tytäryhtiö.

Toissa vuonna perusparannettiin Kivesjärvi-Vaala-osuus ja viime vuonna Vaala-Muhos.

Kivesjärvi-Vaala-osuuden urakka saatiin vauhtiin viiveellä, kun urakkakilpailun hävinnyt yritys valitti Liikenneviraston päätöksestä markkinaoikeuteen.

– Sopimusta ei voitu solmia ennen kuin päätös oli saatu. Näin ollen työt päästiin aloittamaan pari kuukautta alkuperäisestä aikataulusta myöhässä. Tämä viive näkyi koko kesän toiminnassa, työmaapäällikkö Vesa Rantakeisu VR Trackilta kertoo.

Raidesepelin toimittajana Rudus kantoi oman osuutensa aikataulun kuromisessa.

– Viiveestä huolimatta Rudus pystyi vastaamaan huutoon ja päällysrakenne saatiin vaihdettua Liikenneviraston määrittelemissä liikennekatkoissa. Käytännössä sama määrä raidesepeliä jouduttiin valmistamaan ja toimittamaan nopeammassa aikataulussa. Ruduksen toiminnalle voi antaa arvosanan yhdeksän ja puoli, Rantakeisu sanoo.

Mittavat toimitukset

VR Trackin ja Ruduksen väliseen sopimukseen kuuluivat raidesepelin tuottaminen, toimittaminen, vastaanotto lastauspaikoilla ja sepelikasojen kastelu sekä juniin lastaaminen.

Vuonna 2015 raidesepeliä toimitettiin 170 000 tonnia ja viime vuonna 160 000 tonnia. – Molemmat urakat sisälsivät vielä noin 20 000 tonnia muita kiviaineksia.

Urakat olivat erittäin merkittäviä Ruduksen Pohjois-Suomen alueyksikölle, myyntipäällikkö Ari Ilvesluoto toteaa.

Ilvesluodon mukaan kiskoilla toimiessa aikataulutus on erittäin tarkka.

– Junaraiteet ovat tietyn ajan pois käytöstä, jolloin työskentelyaika on rajattu ja rata pitää olla käytössä illalla kuuteen mennessä. Jotta avattu osa radasta saatiin illaksi kuntoon, meidän piti toimittaa sepeliä noin 2 500 tonnia päivässä. Se on enemmän kuin päivässä voidaan tuottaa, joten meillä piti olla koko ajan riittävä varmuusvarasto, Ilvesluoto kertoo.

Homman toimittava varmasti

Vesa Rantakeisun mukaan VR Track arvostaa kumppaneissaan luotettavuutta.

– Toimitusten tulee olla sitä, mitä on tilattu ja luvattu toimittaa, eikä sinne päin. Myös toimintavarmuus on tärkeää eli homma toimii varmasti ja sovitussa aikataulussa, Vesa Rantakeisu sanoo.

– Nykyisessä markkinataloudessa hinta vaikuttaa aina päätöksiin. Näissä urakoissa Rudus oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

Haasteet jätettiin taka-alalle

Sekä Vesa Rantakeisu että Ari Ilvesluoto sanovat yhteistyön sujuneen urakoiden aikana hyvin.

– Henkilöt tekevät yhteistyötä, eivät yritykset, Rantakeisu tähdentää.

– Kun tuli haasteita, niistä kannettiin yhdessä huolta. Onnistuneen yhteistyön lähtökohta oli hyvät suhteet asiakkaaseen ja suora, rehellinen viestintä. Viikoittain käytiin palavereissa asioita läpi ja jos johonkin piti puuttua, se tehtiin heti. Jatkuva yhteydenpito piti haasteet taka-alalla ja urakka eteni koko ajan suunnitellusti, Ilvesluoto toteaa.

VR Track ja Rudus olivat tehneet yhteistyötä jo aikaisemminkin vuonna 2014.

– Kaikki urakat ovat sujuneet hyvin. VR Track on erittäin miellyttävä yhteistyökumppani, Ari Ilvesluoto luonnehtii.

Oulu-Kontiomäki-rataosuuden perusparannus, osuudet PRU 2 ja PRU 3

  • Pääurakoitsija VR Track Oy
  • 2015 Kivesjärvi-Vaala, urakan arvo noin 13,5 miljoonaa euroa
  • 2016 Vaala-Muhos, urakan arvo noin 11 miljoonaa euroa
  • Molemmat osuudet noin 40 km
  • Ruduksen toimitukset: raidesepeliä 170 000 tonnia 2015 ja 160 000 tonnia 2016 sekä noin 20 000 tonnia muita kiviaineksia
  • Kiviainesten tuotanto pääasiassa Ruduksen omilta montuilta Paltamosta ja Utajärveltä
  • Koko rataosuuden perusparannus valmistuu 2017

Lisätietoja:

Rudus Oy Betoni- ja kivimateriaalit Pohjois-Suomi
Myyntipäällikkö Ari Ilvesluoto
Puh. 020 447 5029, ari.ilvesluoto@rudus.f 

Jaa somessa