Tampereen Rantatunneli avattiin 15.11. puoli vuotta etuajassa. Rudus toimitti työmaalle lähes 60 000 kuutiota betonia. Ajoittain tehtailla oltiin 24/7 -valmiudessa.
Hyvin mittava infrarakentamisen projekti valmistuu reippaasti aikataulustaan edellä ja kustannuksetkin pitävät kutinsa. Miten se on mahdollista?
– Hyvä ennakkosuunnittelu, osapuolten yhteinen tahtotila, oikea asenne ja tiukka sitoutuminen projektiin, luettelee myyntijohtaja Marko Mäntynen Rudus Oy Keski-Suomesta Tampereen Rantatunneli -projektin vahvuuksia.
Kun Lemminkäinen tunnelia rakennuttavan allianssin edustajana teki ensimmäisen tarjouspyynnön betonien toimittamisesta, oli vielä aika monta kohtaa avoinna.
– Betonin toimitusten lisäksi piti miettiä myös logistiset seikat. Kuljetusten tuli olla turvallisia ja mahdollisimman vähän naapurustoa sekä muuta liikennettä häiritseviä, tuotantopäällikkö Ari Paasivirta sanoo.
– Meillä olikin vakituiset kuskit ajamassa kuormia työmaalle. He tunsivat reitit ja tiesivät ruiskutuskohdat. Heidät oli perehdytetty hyvin eli myös työturvallisuus oli näin varmistettu.
Olemme asiakasta varten
Marko Mäntynen kiittää Lemminkäisen hoitaneen ennakkosuunnittelun huolella.
– Mitä aikaisemmassa vaiheessa me pääsemme mukaan projektiin ja mitä enemmän siitä tiedämme, sitä paremmin osaamme tarjota oikeita tuotteita. Se helpottaa asiakkaan omaa rakentamista. Ja sitä vartenhan me olemme olemassa, Marko Mäntynen toteaa.
– Esimerkiksi ruiskubetoniin ei voi antaa valmista reseptiä, vaan me haemme sen ruiskuttamisen edetessä. Ruiskubetonien valmistuksessa jatkuvan laadunvarmistuksen merkitys korostuu.
Ruduksella on kolme betonitehdasta Pirkanmaalla. Rantatunneliin toimitettiin ruiskubetonit Lempäälästä ja siltabetonit Tampereen Nekalasta.
– Tilaajalle oli tärkeää, että toimittajalla on kattava tehdasverkosto ja näin ollen myös varajärjestelmä tarvittaessa.
Työmaan ehdoilla
Ari Paasivirta antaa täyden tunnustuksen Ruduksen betonitehtaiden henkilökunnalle.
– Tuotanto suunniteltiin tietysti työmaan tarpeiden mukaan, mikä vaati ajoittain isoakin joustoa. Se ei tuottanut ongelmia, vaan porukan kesken korostui yhteen hiileen puhaltaminen.
– Sellaiseen venymiseen ei voi millään mahtikäskyllä määrätä. Tällainen toiminta tulee luonnostaan, kun kaikki ovat sitoutuneet palvelemaan asiakkaita, Paasivirta sanoo.
– Eikä siinä ole kysymys asiakkaan koosta. Kun hallitsemme isot projektit, pystymme palvelemaan myös pienemmissäkin kohteissa, Marko Mäntynen muistuttaa.
Valmisbetonin lisäksi Rudus toimitti Rantatunneliin myös huomattavan määrän maisematuotteita kuten betonisia kartanokiviä sekä graniittisia reunakiviä ja nupukiviä.
- toteutus allianssimallilla, mukana Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, Lemminkäinen, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Insinööritoimisto Saanio & Riekkola Oy
- kaksi erillistä 2,3 km pitkää tunnelia, Suomen pisin maantietunneli
- rakentaminen alkoi syksyllä 2013, tunneli avattiin liikenteelle 11/2016
- tavoitekustannus 180 miljoonaa euroa
- Ruduksen betonitoimitukset 12/13–3/16: ruiskubetonia 33 500 m3 ja siltabetonia 25 600 m3
- maisematuotteet: betonisia kartanokiviä 60 mm ja 80 mm yhteensä noin 4 100 m2, graniittisia reunakiviä noin 5 600 jm ja graniittisia nupukiviä 140 m
Lisätietoja:
Rudus Oy Keski-Suomi
Myyntijohtaja Marko Mäntynen
040 570 9512
marko.mantynen@rudus.fi
Tuotantopäällikkö Ari Paasivirta
020 447 6840
ari.paasivirta@rudus.fi
Tampereen Myllypuron betonituotetehdas
Myyntineuvottelija Arhippa Syrjä
020 447 4779
arhippa.syrja@rudus.fi