Kuopion ratapiha uudistuu - 100 000 tonnia kiveä

Riittämättömät raidemäärät ja kunto-ongelmat ovat olleet Väyläviraston mukaan ratapiharemontin suurimmat syyt. Rakennushankkeen tavoitteena on turvallinen ja viihtyisä asema-alue, junaliikenteen kustannussäästöt sekä liikenteen täsmällisyyden paraneminen.

Rudus toimittaa työmaalle monipuolisesti erilaisia kiviaineksia sekä valmisbetonia ja betonituotteita. Ratarakentamisen tärkein tuote on raidesepeli. Sen lisäksi on toimitettu eristys- ja välikerrosmateriaaleja sekä muita maanrakentamisessa tarvittavia murskeita, sepeleitä ja hiekkoja.

Laadukas raidesepeli Vuorimäen louhokselta

Raidesepeli on laadukasta ja lujaa kiviainesta, jota tuotetaan Ruduksen Vuorimäen kallioalueella Siilijärvellä. Sepelin laatuvaatimukset ovat hankkeen tilaajan Väyläviraston määrittelemät.
– Kiviaineksen pitää olla koko tuotantoerässä samaa. Kiven lujuusvaatimus on LARB12. Raidesepeli tehdään kalliosta murskaamalla. Sitä ei laatuvaatimusten takia ihan kaikista paikoista saa, Ruduksen kiviainestuotteiden tuotepäällikkö Mikko Soininen sanoo.

Myös eristys- ja välikerroksen materiaalien laatuvaatimukset ovat tiukat. 
– Eristys- ja välikerrosmateriaalit tuotetaan Noron toimipisteellämme, Soininen kertoo.

100 000 tonnia kiveä

Kiviainesten toimituksissa on tärkeää, että tuotanto on jatkuvaa ja tuotantopaikassa on riittävän suuri kapasiteetti vastaamaan ison työnmaan tarpeita. Kuopion ratapihalle kiviaineksia toimitetaan neljän vuoden aikana noin 100 000 tonnia eli yli 2 000 kuormaa. Toimituspaikat muuttuvat hieman työn edetessä, mutta ne kaikki sijaitsevat Kuopion ratapihan läheisyydessä.

Kyseessä on massiivinen kiviainesten vaihtaminen, sillä ratapihan pohjalla ollut vanha maa-aines kuljetetaan työmaalta pois. Sille on jo suunniteltu jatkokäyttöä maanrakentamisessa, ja työmaalta on jo viety suuria määriä kiviainesta muun muassa maisenhoidollisiin täyttöihin. Tavararatapihan alueelta vaihdetut pilaantuneet maat toimitetaan tilaajan eli Väyläviraston osoittamaan paikkaan.

Valintaan vaikutti monta tekijää

Korjausurakan toteuttaja NRC kilpailutti kiviaineksen ja betonit erikseen. Johtopäätös oli, että molempien tuoteryhmien hankinta Rudukselta oli paras valinta sekä hinnallisesti että toimitusehtojen osalta.
–  Ne, joille lähetämme tarjouspyynnön täyttävät aina laatuvaatimukset. Silloin hinta tulee voimakkaasti valintakriteeriksi. 
– Toisaalta muun muassa tukimuurielementtejä ei löydy läheltä ja nopealla toimitusajalla muilta kuin Rudukselta. Se vaikutti myös valintaamme. Betonin osalta tärkeää on se, että toimittajan kapasiteetti riittää. Laadullisesti Ruduksen betoni on aina ollut hyvää, NRC:n projektipäällikkö Timo Pouta sanoo.

Ruduksen kaikki kiviainekset saadaan melko läheltä työmaata, mikä lyhentää toimitusaikoja ja laskee kuljetuskustannuksia.
– Mitä lähempänä louhos on sitä edullisempaa kiviaines on meille, sillä kuljetuskustannusten osuus on iso osa hinnasta, Pouta sanoo.

Tavoitteena toimivampi asema

Kuopion ratapihalle pysähtyy vuosittain noin 9 100 junaa. Henkilöliikenteen lisäksi se palvelee muun muassa alueen kierrätysmetallien, raakapuun sekä paikallisen aallotuspahvitehtaan kuljetuksia.

Matkustajaratapihalla junien seisonta- ja huoltoraidemahdollisuudet olivat riittämättömät. Aseman laiturit eivät täyttäneet esteettömyysvaatimuksia. Myös turvalaitteita ja vaihdejärjestelmiä oli tarve modernisoida. 

Rakennushankkeen tavoitteiksi Väylävirasto asetti esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamisen, turvallisuuden ja viihtyisän asema-alueen, junaliikenteen kustannussäästöt sekä liikenteen täsmällisyyden paranemisen.
Ratapihojen ja laiturialueiden lisäksi uusitaan matkustajatunneli sekä ratapihojen turvalaitteet. Alueella korjataan myös Puijonkadun ja Maaherrankadun alikulkusillat.

Projektiin kuuluu monenlaisia ratarakentamiseen taitorakenteita, kun tavararatapihalla uusitaan raiteiden sähköistys ja muutetaan raiteiston geometriaa. Matkustajaratapihalla vanha asematunneli ja välilaiturin katos palautetaan Museoviraston ohjeiden mukaan alkuperäiseen asuunsa. Niiden lisäksi rakennetaan uudet korkeat matkustajalaiturit sekä hissit laiturialueella.

Hanke valmistuu Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Ruohomäen mukaan marraskuun lopussa 2024.

---
Koko uutisartikkeli luettavissa Rudus Prosta >

Lisätietoja:

Mikko Soininen, tuotepäällikkö, kiviainekset, Rudus Oy
mikko.soininen( at )rudus.fi
puh. 050 568 6011


Kuvat: Rudus Oy
Kuvaaja: Jesse Karjalainen