Tuotteet
Takaisin
Toimitukset
Takaisin: Aineisto
Tietosuoja
Takaisin: Aineisto
Aineisto
Takaisin

Betonirakenteita jopa 70 prosenttia pienemmillä päästöillä

CEVO – Uuden sukupolven betoni

Ruduksen uuden sukupolven vähäpäästöistä betonia, CEVO-betonia, saadaan pian työmaille. Konalan toimipisteellä uudella betonilla valettiin toukokuussa kovaan käyttöön tarkoitettu testilaatta.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy tavanomaisesta poikkeavaan äänimaailmaan. Ruduksen uuden sukupolven betoni, CEVO, on saapunut Kivikon betonitehtaalta Konalan toimipisteelle Ruduksen vähäpäästöisellä hybridibetoniautolla ja myös pumppuauto on hybridimallia. Liikenteessä ne kulkevat biodieselillä. Työmaalla säiliö pyörii ja pumppu toimii sähköllä – siis totuttua hiljaisemmin.

Katso CEVO-video:

Ruduksen Helsingin Konalassa sijaitsevan toimipisteen takapihalle valetaan laboratorionäytteiden alustana toimivaa, tuplaraudoitettua, 250 mm:n paksuista maanvaraista laattaa. Jykevän laatan tulee kestää betoniauton kuorma.

Tavallisesti vastaavan tyyppinen valu ei herättäisi suurtakaan kiinnostusta, mutta parhaillaan valun ympärillä pyörii Ruduksen betonikehityksen parissa työskenteleviä ammattilaisia.

CEVO – the carbon evolution of concrete

CEVO-betonin hiilidioksidipäästö on jopa 70 prosenttia tavanomaista pienempi.

Usean vuoden kehityshanke

–Erittäin vähähiilinen CEVO-betoni on vaatinut meiltä kaikilta tavanomaistakin suurempia ponnistuksia. Täällä Ruduksessakin tuotekehitystä on tehty jo parin vuoden ajan, laatu- ja kehitysjohtaja Mika Tulimaa kertoo.

Uuden sukupolven betoni on ollut emoyhtiö CRH:n konsernitason tutkimushanke, jota on tehty Suomen lisäksi muun muassa Hollannissa, Englannissa ja Belgiassa.

Cevo valukohde alueella

Kuva: Ruduksen Helsingin Konalassa sijaitsevan toimipisteen takapihalle valettiin CEVO-betonilla laboratorionäytteiden alustana toimivaa, tuplaraudoitettua, 250 mm:n paksuista maanvaraista laattaa.


Cevo vähähiilinen ketju

Kuva: CEVO-betoni saapui Kivikon betonitehtaalta Konalan toimipisteelle. Valussa käytettiin Ruduksen hybridiautoja. Betoniauton säiliötä pyöritetään sähköllä ja pumppuauton pumppu toimii sähköisesti.


–Aivan uudenlaisen betonin kehittäminen vaatii paljon testaamista. On selvitettävä, miten uudet raaka-aineet vaikuttavat betonin ominaisuuksiin, työstettävyyteen, käytettävyyteen, säilyvyyteen ja muihin ominaisuuksiin, kehityspäällikkö Mika Autio kertoo. –Vaati paljon testaamista, että saimme uuden betonin toimimaan samalla tavalla kuin nykyisin Suomessa käytettävät betonilaadut.

Testilaatan toukokuisessa valussa tutkitaan, miten uuden sukupolven betoni käyttäytyy todellisessa valussa: miten se pumppautuu, kovettuu ulko-olosuhteissa ja millainen valun pinta on hiertää sekä kuinka herkkä valun pinta on kuivumiselle – tuleeko siihen esimerkiksi helposti plastisia halkeamia.

Kun laatta saadaan käyttöön, voidaan seurata uuden sukupolven betonin säilyvyyttä ja ominaisuuksia todellisessa käytössä kovan rasituksen alla.

Ei ihme, että testivalu halutaan tehdä omalla porukalla. Jokainen haluaa päästä kokeilemaan, tuntuuko uusi betoni valettaessa samalta kuin tavallinen betoni, onnistuuko sen täryttäminen yhtä hyvin ja millä tavalla se käyttäytyy hierrettäessä.

Cevo laatan pinnan hiertäminen

Kuva: Projektipäällikkö Anna Silventoinen hiertää CEVO-betonilla valetun laatan pintaa. CEVO-betonin hiertäminen sujui tavanomaisen betonin tapaan. 


Valmiiksi raudoitetusta 10 x 8 m2:n kokoisesta muotista toinen puoli valetaan ensimmäisessä testivalussa. Tästä puolikkaasta toinen puoli valetaan CEVO-betonilla ja toinen puoli jo pitempään markkinoilla olleella Ruduksen Vihreällä betonilla. Kumpaakin betonilaatua valuun tarvitaan noin 5 m3.

Projektipäällikkö Anna Silventoinen on asentanut lämpötilaa mittaavat loggerit kumpaankin päähän valettavaa laattaa, jotta valun lämpötilan kehittymistä päästään seuraamaan.

–Puolet CEVO-betonilla valetusta osasta laattaa jälkihoidetaan erityisen hyvin ja toinen puoli jätetään jälkihoitamatta, jotta saamme seurattua plastista halkeilua, Mika Tulimaa lisää.

CEVO-betoni kovettuu yhtä nopeasti tai jopa nopeammin kuin tavanomainen betoni.

Vastaus asiakastarpeisiin

Mika Tulimaa kertoo, että CEVO-betoni on kehitetty vastaamaan asiakkaiden toiveisiin ratkaista vähähiilisyystavoitteensa rakentamisessa. Vähähiilisten tuotteiden kehittäminen on osa Ruduksen Concrete Acts -ympäristövastuuohjelmaa.

Markkinoilla on ollut jo saatavilla Ruduksen Vihreä betoni –tuotesarja, jonka tuotteilla voidaan parhaimmillaan saavuttaa jopa 60 % pienempi hiilidioksidipäästö vastaavaan normaaliin betonilaatuun verrattuna.

Ruduksen CEVO-betonin hiilidioksidipäästö on kuitenkin jopa 70 prosenttia tavanomaista pienempi. Se sijoittuu uuden vähähiilisyysluokituksen haastavimpaan GWP.40-päästöluokkaan lujuusluokassa C30/37.

–CEVO-betonin pienet hiilidioksidipäästöt johtuvat siitä, että siinä on sementtiä todella vähäinen määrä. Lujuudenkehitystä ovat mahdollistamassa muut materiaalit, Mika Autio kertoo.

Tämän lisäksi CEVO-betoni kovettuu aivan yhtä nopeasti tai jopa nopeammin kuin tavanomainen betonikin. Muotinpurkulujuus saavutetaan siis pääosin vuorokaudessa.

Cevo valu

Kuva: CEVO-betoni käyttäytyi valussa kaikin puolin kuten normaali betoni. Kehityspäällikkö Mika Autio (kuvassa keskellä) sekä myös paikalla seuraamassa ollut laatu- ja kehitysjohtaja Mika Tulimaa ovat tyytyväisiä: testilaatan valu ei paremmin olisi voinut sujua.


Markkinoille kevättalvella 2023

Tällä hetkellä CEVO-betonia voidaan käyttää normaalissa rakentamisessa, sisäolosuhteissa ja ei-kantavissa rakenteissa, rasitusluokissa X0 ja XC1. Soveltuvia kohteita ovat mm. sisäseinät ja pintabetonit.

Asiakkaiden koekäyttöön ei-kantavissa rakenteissa CEVO-betonia voidaan valmistaa jo nyt, ja rakenteellisissa kohteissa sitten, kun viimeisetkin kokeet on tehty. Tuote on kaikilta osin valmis markkinoille arviolta kevättalvella 2023.

CEVO faktaa

  • hiilidioksidipäästö on jopa 70 prosenttia tavanomaista pienempi.
  • sijoittuu uuden vähähiilisyysluokituksen haastavimpaan GWP.40-päästöluokkaan lujuusluokassa C30/37.
  • kovettuu yhtä nopeasti tai jopa nopeammin kuin tavanomainen betoni.
  • muotinpurkulujuus saavutetaan pääosin vuorokaudessa.
  • tällä hetkellä saatavilla asiakkaiden koekäyttöön ei-kantavissa rakenteissa, rasitusluokissa X0 ja XC1.
  • soveltuvia kohteita ovat mm. sisäseinät ja pintabetonit.
  • pienet hiilidioksidipäästöt johtuvat vähäisestä sementin määrästä.

Onnistunut valu CEVOlla

Valun jälkeen muotin ympärillä seisoo tyytyväisiä ruduslaisia. Valu sujui kaikin puolin hyvin. CEVO-betoni käyttäytyi kuten normaali betoni eikä hierrettynä kahdella erilaisella vähähiilisellä betonilla valettua betonipintaa voi toisistaan erottaa.

Mika Autio sanoo, että jo lähitulevaisuudessa betonivalut toimivat juuri näin vähähiilisesti. –Koko valuketju voi olla tällä tavoin vähäpäästöinen. Kivikon betonitehdas käyttää päästötöntä sähköä. Betoniauton säiliötä pyöritetään sähköllä ja pumppuauton pumppu pumppaa sähköllä.

Vähähiilinen ketju

  • Betonitehdas käyttää päästötöntä sähköä
  • Betoniauton säiliö pyörii sähköllä
  • Betonin pumppaus sähköllä
  • Autot kulkevat biodieselillä.

Lisätietoja:

Kysy lisää: kehityspäällikkö Mika Autio, mika.autio@rudus.fi, 050 339 7694


Teksti: Dakota Lavento
Kuvat: Sami Takarautio sekä Rudus Oy


Julkaistu:24.08.2022

RudusPro

020 447 711 / vaihde
Rakennusmateriaalit

Jaa somessa