Helsingin vanhimman kävelykadun, vuonna 1985 käyttöön otetun Iso Roobertinkadun kävelykatuosuus Punavuoressa on peruskorjattu. Töitä on tehty sekä maan alla että päällä. Tuloksena on toimiva, tyylikäs ja kaunis kävelykatu, jonka kuudesta eri värisävystä koostuva luonnonkivipäällyste raikasti kadun ilmeen. Samalla se kunnioittaa hienosti paikan historiaa ja perinteitä.
Iso Roban kaupunkikuvallista ilmettä on parannettu muun muassa luonnonkivipäällysteellä, kivipaasipenkeillä ja pyörätelineillä. Vaijerivalaistus on uusittu energiatehokkaaksi. Kadulle palautetaan vielä myös korjattavana oleva Viheltävä helsinkiläinen -veistos. Painuneet katurakenteet ja kuivatus on uusittu. Huonokuntoiset puut on korvattu uusilla. Katupuiden elinolosuhteita on parannettu kasvualustan vaihdolla ja laajentamisella. Uudistuksessa paljon keskustelua aiheuttanut, katua tukkinut huoltoliikenne on nyt järjestetty yksisuuntaisesti Annankadulta Fredrikinkadulle ja Yrjönkadulle päin. Poistuminen alueelta tapahtuu automaattipollareiden avulla.
Tiukka aikataulu
– Maaliskuussa 2017 alkanut urakka valmistuu marraskuussa. Äärimmäisen tiukalla aikataululla, kertoo kohteen urakoitsija VRJ Etelä-Suomi Oy:n vastaava mestari Jaana Pörrö.
Aikataulua on tahdittanut kadun vilkas huoltoajoliikenne ja asukaspysäköinnin tarpeet.
Myös kolmansien osapuolien, kuten Helenin kaukolämpö- ja kaukokylmätyöt sekä Helen sähköverkon työt on pitänyt sovittaa varsinaisen peruskorjausurakan töihin.
– Luonnollisesti myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on kadulla paljon. Erittäin tukkoista on ollut, Jaana Pörrö myöntää vaativat olosuhteet.
Kivi kiertää
Työmaa käynnistyi huonokuntoisten puiden kaatamisella ja vanhojen päällysteiden purulla.
Noppakivet käytettiin uudestaan. Vanhat betonikivet puolestaan kierrätettiin uusiokäyttöön Betoroc-murskeeksi.
Tulevaisuuden kannalta merkittävä asia on kadun alle tehty varausputkisto. Noin viiden kilometrin pituisen putkiston ansiosta katua ei tarvitse uusien tarpeiden takia heti avata.
– Massanvaihdon teimme osin 40 senttiin ja syvimmillään metriin. Uusia puita varten teimme kantavat kasvualustat. Hulevesikaivojen lisäksi kadulle tuli ilmastuskaivoja, joista johdetaan puille kasteluvesi, Jaana Pörrö listaa tehtäviä.
– Kaasuputkiakin uusittiin, sitä varten teimme muutaman sujutusmontun.
Keskimääräinen VRJ:n työmaavahvuus oli noin kymmenen. Saman verran tarvittiin kivimiehiä päällysteen asentamiseen. Kaivinkoneita työmaalla oli suurimman osan aikaa kaksi.
Luonnonkivipäällysteessä kuuden värisävyn paletti
Uudistettu Iso Roba päällystettiin luonnonkivellä. Graniittipäällysteessä on kuusi punaisen ja osin harmaan sävyä. Värien prosenttiosuudet oli määritelty suunnitelmassa.
– Kunkin kiven lopullisen paikan päätti kivimies asentaessaan. Oma tehtäväni oli valvoa että värimäärät pysyvät oikeina. Värikäs mutta samalla tasapainoinen lopputulos sointuu erinomaisesti kadunvarren vanhojen kerrostalojen ilmeeseen, Jaana Pörrö kiittelee ammattilaisten silmää ja kädentaitoja.
Kiitoksen saa myös luonnonkivien toimittaja Rudus Oy.
– Yhteistyö sujui hyvin, materiaalit tulivat silloin kuin pitikin ja olivat sitä mitä pitikin.
Materiaalitoimittaja mukaan jo suunnitteluvaiheessa
Myös Ruduksen tuoteryhmäpäällikkö Mikko Tervo korostaa yhteistyön tärkeyttä.
– On hienoa että monessa kohteessa arkkitehti on yhteydessä materiaalitoimittajaan jo ideavaiheessa tarkistaakseen mikä on mahdollista toteuttaa.
– Iso Roba oli meille noin 4 500 neliön luonnonkivitoimitus. Toimituksemme sisälsi useita kivilaatuja ja värejä, joiden prosenttiosuudet oli siis määritelty suunnitelmissa.
Kokonsa lisäksi kohde oli erityinen mielenkiintoisen, ympäröivää rakennuskantaa peilaavan arkkitehtuurinsa takia, hän toteaa.
Myös Mikko Tervo korostaa yhdessä suunnitellun aikataulutuksen tärkeyttä.
– Työn edetessä käymme luonnollisesti myös työmaalla seuraamassa töiden kulkua ja keräämässä kokemuksia.
Ilmastokatu-status edellytti tarkkaa seurantaa
Iso Roban työmaahan liittyy vielä yksi erikoinen näkökulma: se on ilmastokatu. Hankkeen toteuttavat Vantaan ja Helsingin ympäristökeskukset yhdessä Green Building Councilin, HSY:n Ilmastoinfon ja Aalto-yliopiston kanssa. Ilmastokatu on saanut rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta ja on osa 6Aika-strategiaa.
Hankkeessa Iso Roballa ja Vantaan Tikkurilan asemanseudulla etsitään ja kokeillaan ratkaisuja leikata energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä jo rakennetussa ympäristössä. Työtä tehdään yhdessä alueen asukkaiden, kiinteistöjen ja yritysten kanssa.
Iso Roban korjausurakassa Ilmastokatu-status on Jaana Pörrön mukaan tarkoittanut esimerkiksi kuorma-autoilta vaadittua vähimmäispäästöluokkaa. Urakoitsijalta on edellytetty myös tarkkaa kirjanpitoa kaikesta mitä työmaalta on viety ja mitä sinne on tuotu. Samoin kaikkien koneiden tunnit ja polttoainekulutukset on kirjattu tarkasti ylös ja toimitettu elinkaari- ja päästölaskelmien teon lähtötiedoiksi. Vastaavat lähtötiedot toimitettiin myös tuotteista.
Iso Roobertinkadun peruskorjaus
- Rakennusaika: 3/2017–11/2017
- Rakennuttaja: Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala
- Maisema-, geo- sekä katu- ja kunnallistekniikan suunnittelu: Ramboll Oy
- Urakoitsija: VRJ Etelä-Suomi Oy
Ruduksen toimitukset
- luonnonkivipäällysteet n. 4 500 m2
- luonnonkivipenkit 13 kpl
- patsaan luonnonkivijalusta
- ilmastuskaivot
- hulevesikaivot
- korokerenkaat
- maakosteat massat
Lisätietoja
Rudus Oy
Betonituotteet, Maisematuotteet
Markkinointipäällikkö Iia Suikki
Puh. 050 340 7478
iia.suikki@rudus.fi
Betonituotteet, Maisematuotteet
Tuoteryhmäpäällikkö Mikko Tervo
Puh. 020 447 4791
mikko.tervo@rudus.fi
VRJ Ympäristö / VRJ Etelä-Suomi Oy
Työpäällikkö Jaana Pörrö
Puh. 045 612 8520
jaana.porro@vrj.fi