Betonitehtaan kannattaa sijaita mahdollisimman lähellä asiakkaita eli niitä työmaita, joissa valmisbetonia tarvitaan. Asiakkaita voidaan palvella tehokkaammin, logistiikka on sujuvampaa ja lyhyemmät kuljetusmatkat myös kuormittavat vähemmän ympäristöä.
– Loviisassa asema palveli E18-tien rakentamista Koskenkylän ja Kotkan välillä, mutta tuo projekti on jo valmistunut. Nyt tehdas voi Vironlahdella palvella tehokkaammin muun muassa Hamina–Vaalimaa -tiehanketta, tuotepäällikkö Teemu Liimatainen kertoo. E18 Hamina-Vaalimaa tieprojektin lisäksi Virolahdella odotetaan Vaalimaan raja-alueen rakentamisen jatkumista. Suuret Outlet-keskukset voisivat tarjota töitä vuosiksi.
Itä-Suomen suurin tiehanke
E18 Hamina–Vaalimaa -hanke käsittää 32 kilometrin pituisen uuden moottoritien ja siihen liittyviä muita tiejärjestelyjä. Rakennettava tieosuus on viimeinen osa E18 -moottoritietä, joka kulkee Suomen halki Turusta itärajalle. Uusi tie rakennetaan nykyisen valtatie 7:n pohjoispuolelle.
Rakentaminen alkoi kesäkuussa 2015. Raskaan liikenteen odotusalue Vaalimaalla otetaan käyttöön keväällä 2017 ja moottoritie avataan liikenteelle keväällä 2018.
– Rakennusprojektina tämä on valtava hanke ja tällä hetkellä varmasti Itä-Suomen suurin, Teemu Liimatainen arvioi.
– Kaiken kaikkiaan Rudus tulee toimittamaan projektiin noin 33 000 kuutiota betonia eli yli 4 000 autokuormallista. Valmisbetonia tullaan tarvitsemaan jopa 40 siltaan. Rasa-ahonmäen tunneliin Rudus toimittaa muun muassa ruiskubetonia, Liimatainen kertoo.
Valmisbetoniin tarvittavan kiviainekset tehtaalle toimittaa Rudus Kiviaines.