Poriin syksyllä 2015 valmistuva LNG-terminaali on maassamme ensimmäinen laatuaan. Nesteytetyn maakaasu-säiliön huikea betoniseinä tehtiin liukuvaluna. Se oli paras tapa sekä tiukan aikataulun että kustannusten kannalta. LNG-säiliön rakentamisesta vastasi espanjalainen FCC Industrial. Pääurakoitsijana toimi Destia. Säiliön käyttötarkoitus asetti käytettäville rakennusmateriaaleille kovat vaatimukset. Betonin toimittajaksi valikoitui Rudus.
– Kovin haaste oli kehittää resepti, jolla saatiin asiakkaan vaatimukset täyttävä betoni. Ruduksella asia osattiin, työpäällikkö Kyösti Kohonen Destialta sanoo. Betonin oikea koostumus on yksi valun onnistumisen kannalta kriittisimmistä asioista. Vaatimuksiin kuului korkean lujuuden ja työstettävyyden lisäksi tiukka v/s-sementtisuhdevaatimus, minimisementtimäärän vaatimus sekä ilmamäärän hallinta.
– Betonimassan vaatimusten mukainen vesi-sementtisuhde on 0.37. Massa on vaativa liukuvalutyölle, kun siinä on vettä vähän ja sementtiä sekä lisäaineita paljon, Kyösti Kohonen sanoo. Valettavan seinämän paksuus oli 60 senttiä ja muotin piiri noin 125 metriä. Liukuvalumuotin korkeus oli 110 senttiä ja sitä nostettiin valun edistyessä 2,5 senttiä kerrallaan. Sisähalkaisijaltaan 41 metrin säiliön valussa sallittiin enintään 15 millimetrin heitto.
Seinä on jälkijännitetty betonirakenne. Työn aikana valuun asennettiin 14 000 metriä suojaputkea jälkijännitys punoksia varten. Säiliön ulkokuoren viimeistelee 700 neliön kaareva, betonilla päällystetty liittolaattarakeinen katto.